ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ny rapport: Tåget är billigare än flyget

Jesper Lindqvist · 13 Maj 2019
Uppdaterad 15 Maj 2019
I studien från KTH framkommer det att tåget är betydligt billigare än flyget på fyra olika linjer.

I studien från KTH framkommer det att tåget är betydligt billigare än flyget på fyra olika linjer. Foto: Janerik Henriksson / TT


Nu kan du vinna både ekonomiska- och klimatmässiga fördelar när du väljer tåg framför flyg. Det visar en ny rapport från KTH:s järnvägsgrupp, som nu kan visa att det är billigare att åka tåg än att flyga mellan Sveriges större städer. "Allt fler resenärer köper sina tågbiljetter tidigt, vilket ger ett lägre pris", säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

klar

Artikellänk är kopierad

Enligt rapporten, som KTH:s tåggrupp genomfört på uppdrag av SJ, står det klart att tågpriserna har sjunkit sedan 2010 samtidigt som flygpriserna mer eller mindre är oförändrade.

Tåggruppen har tittar närmare på fyra specifika linjer, alla med bas i Stockholm. Resor till Göteborg, Malmö, Sundsvall och Umeå jämfördes eftersom tåg och flyg konkurrerar på dessa storstadslinjer.

Foto: SJ
Foto: SJ

I studien framkommer det att tåget på dessa linjer är betydligt billigare än flyget.

– Faktum är att SJ har sänkt snittpriserna konstant sedan 2005 vilket har att göra med rörlig prissättning, konkurrens och ökat resande. Men givetvis kan man hitta enskilda avgångar där flyg är billigare än tåg, men rent generellt är tåget betydligt billigare än flyget på dessa sträckor, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ, i ett pressmeddelande.

Tåget punktligare än flyget

Det hör till vardagen att tågen får kritik för att inte kunna hålla tiderna tillräckligt bra. Under 2018 kom 87,8 procent av alla tåg i tid, vilket var en minskning jämfört med 2017.

Under det första kvartalet 2019, som innefattar två vintermånader, låg långdistanstågens punktlighet på 81 procent. Den siffran innefattar tåg som kommit fram inom fem minuter efter tidtabellens ankomsttid.

Men resultatet på samma linjer för flyget var under perioden ännu sämre – 78 procent (som kommit fram inom 15 minuter).

– Det finns ett tydligt samband mellan konkurrens, attraktiv restid och ökat resande. Där ser vi att kapacitetshöjande järnvägsinvesteringar också bidrar till ökad efterfrågan och utbud på tågresande, säger Tobbe Lundell.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro