ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ny studie: Så ska du göra för att sova bättre om nätterna

Filip Häggberg · 10 Aug 2016
Uppdaterad 26 Okt 2016
Enligt Christian Benedict sover du bättre om du är ute om dagarna.

Enligt Christian Benedict sover du bättre om du är ute om dagarna. Foto: IBL/Alamy/Magnus Bergström


En studie gjord på Uppsala universitet visar att dagsljus kan motverka sömnproblem som orsakas av skärmljus. Att vara ute på dagarna är ett motgift mot mobiltelefonen”, säger sömnforskaren Christian Benedict.

klar

Artikellänk är kopierad

När du använder mobiltelefonen eller en annan läsplatta innan du ska sova hämnar ljuset från den kroppens sömnhormon, melatonin. Det gör att det blir svårare att somna, berättar Christian Benedict, docent vid institutionen för neurovetenskap på Uppsala universitet.

Nu kan lösningen vara här. En studie gjord av Christian Benedict och hans kollega Frida Rångtell visar att dagsljus kan motverka insomningsproblemen.

– Deltagarna i studien, 14 unga män och kvinnor, fick testa att vara ute på dagen för att sedan använda en läsplatta med full ljusstyrka på kvällen. Resultatet visade att effekten från ljuset på läsplattan inte påverkade deltagarnas sömn alls, säger Christian Benedict och fortsätter:

– I tidigare forskning har det fastställts att användandet av läsplattor har skapat sömnproblem, vilket alltså inte blev fallet nu när deltagarna varit utomhus under dagen.

LÄS MER
Sömnexperten: 7 tips som får dig att sova bättre

Att vara ute under dagen trycker förvisso ner nivåerna av sömnhormonet melatonin, men på kvällen blir det motsatt effekt.

– Det händer något med kroppen när du har utsatts för ljus hela dagen och sedan befinner dig i ett mörkt rum, som när du ska sova. Då säger det ”boom” och melatoninet sätter fart ordentligt och du kan somna lättare, säger Christian Benedict.

Deltagarna i studien var utomhus i sex timmar och Christian Benedict medger att det i princip är omöjligt för gemene man att vara ute så mycket varje dag.

– Men att vara ute lite är bättre än ingenting, det kan hjälpa ändå, säger han.

LÄS MER
Experten: Så hanterar du sömnbrist som småbarnsförälder
klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro