ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nya falska e-brev i omlopp

Stockholm TT · 5 Nov 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

-Vi ersätter dem som i god tro har klickat på länken i brevet och blivit av med pengar, säger bankens presschef Boo Ehlin till TT. -Men kunderna har blivit mer vaksamma, nu är det knappast någon alls som blir lurad. I korthet agerar bedragarna enligt följande: De skickar slumpmässigt ut stora mängder e-postbrev och hoppas nå så många Nordeakunder som möjligt. I brevet heter det att kunden ska aktivera bankens nya kontosäkerhetssystem genom att klicka på en Nordea-länk och göra en vanlig inloggning till internetbanken. -Men precis när kunderna har lämnat personnummer och inloggningsuppgifter på den falska länken så kommer det upp ett meddelande om tekniska problem, berättar Ehlin. Bedragarna, som då har de hemliga uppgifterna, går därefter snabbt in på bankens riktiga hemsida och flyttar pengar från den drabbades konton. -Det är som att bli avlurad nyckeln till huset eller bilen. Enligt Ehlin har knappt hundra personer blivit av med totalt mellan två och fyra miljoner kronor under det år som bedrägerierna pågått. Såvitt banken vet har fyra omgångar e-postbrev skickats. Det som sändes på fredagen var identiskt med det som skickades ut i månadsskiftet augusti- september. De falska breven är polisanmälda. -En polisutredning pågår och vad jag förstår har de några misstänkta, säger Ehlin. TT: Varför drabbas just Nordea? -Vi är den största aktören. Vi har fyra miljoner kunder i Sverige och 2,3 miljoner internetbanksanvändare.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro