ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nya lägenheten var redan bebodd – av kackerlackor

Anders Göransson · 1 Dec 2011
Uppdaterad 30 Nov 2011
Sedan i april har Elisabeth Gatica och hennes familj bott med ohyran. Olle Torefeldt på  Stockholmshem medger att bolaget borde ha agerat snabbare. – Det har tagit alldeles för  lång tid att åtgärda det här. Det är inte acceptabelt.

Sedan i april har Elisabeth Gatica och hennes familj bott med ohyran. Olle Torefeldt på  Stockholmshem medger att bolaget borde ha agerat snabbare. – Det har tagit alldeles för  lång tid att åtgärda det här. Det är inte acceptabelt. Foto: Pär Hugosson


Familjen Gaticas lägenhet i Bagarmossen var invaderad av skadedjur. Berättar i SVT:s Plus att de inte erbjöds någon ersättning.

klar

Artikellänk är kopierad

När Elisabeth Gatica och hennes familj flyttade in i lägenheten i Bagarmossen var de inte först. Köket, badrummet och hallen var redan bebodda – av massor av kackerlackor.

– De fanns överallt, i avlopp, i skafferiet, bakom spisen. Det var hundratals, säger Elisabeth till Metro.

I kvällens Plus i SVT berättas hur familjen trots långvariga problem varken erbjöds ersättningsbostad eller nedsatt hyra av värden, kommunala Stockholmshem.

Det var den 1 april i år som familjen flyttade in. Hennes sexårige son var livrädd för insekterna och vågade inte gå in i köket överhuvudtaget. Den yngste sonen Anhony, 1,5 år, lyckades å sin sida lägga in en av kackerlackorna i munnen innan någon hann stoppa honom.

Anticimex var på besök fem gånger, men varje gång kom kackerlackorna tillbaka. Beskedet från Stockholmshem var att familjen borde kunna bo kvar trots kackerlackorna, och att Stockholmshem inte ger ersättning på grund av skadedjur.

Efter att SVT:s reportrar och Hyresgästföreningen börjat ställa frågor har Stockholmshem delvis bytt fot. Nu öppnar bolaget för en viss nedsättning av hyran för familjen. Dessutom har en omfattande sanering inletts av hela huset.

– Det har visat sig att kackerlackor funnits i ytterligare två lägenheter utan att hyresgästerna rapporterat det. Därför har vi satt igång en större sanering, säger Stockholmshems informationschef Olle Torefeldt.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro