ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nya motorvägar delar Stockholm

Anders Göransson · 8 Apr 2014
Uppdaterad 9 Apr 2014

Den nygamla planen på en motorvägsring runt Stockholm väcks till liv i regeringens nya satsning. Men är det fler motorvägar stockholmarna vill ha?

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Kartbild Eniro

Infrastruktursatsningar för långt över 100 miljarder kronor ska göras i Stockholmsregionen under de kommande åren. Det visar regeringens nationella transportplan för 2014-2025 som presenterades på tisdagen. Bland spårinvesteringarna märks nya t-banelinjer, utbyggnad av Mälarbanan och den nya snabbtågsbanan Ostlänken.

Men det blir också rejäla satsningar på vägar. Förutom det omtvistade jätteprojektet Förbifart Stockholm satsas två miljarder kronor på att få ny fart på planerna på en östlig motorvägsförbindelse mellan Nacka och Ropsten. Pengarna ska användas till en grundlig utredning och projektering av vägen.

Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholms stad, är mycket nöjd över beskedet. Han hoppas på en komplett ringled runt Stockholm, bestående av, förutom den östliga förbindelsen, även Södra länken, Essingeleden och Norra länken.

– Det här är någonting som vi har önskat länge. Med en östlig förbindelse skulle mängden biltrafik i staden kunna minska kraftigt. Det är väldigt viktigt för Stockholms utveckling och för hela miljön i innerstaden. I dag går ju Österleden på Skeppsbron, säger han.

Men meningar är delade om vägsatsningarna. Miljöpartiets språkrör Åsa Romson säger att hon hade hoppats att regeringen skulle var klimatsmartare och välja mer järnväg och mindre biltrafik.

– Men man gör precis tvärtom. Man vräker på med ytterligare miljarder till nya motorvägar i storstan - precis det som klimatet inte klarar, säger hon till Metro.

MP vill varken ha Förbifart Stockholm eller den östliga förbindelsen, som lär kosta tiotals miljarder kronor att bygga.

– Vi ser behov i Stockholm och Storstockholm för en modernare kollektivtrafik, bättre buss- och tågförbindelser, fler nya t-banelinjer. Vad man nu säger är att staten hellre vill gå in och bygga stora motorvägar för 50-60 miljarder, pengar som man skulle kunna läggas på kollektivtrafiken.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro