ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nya nakenchocken

Katarina Matsson · 19 Dec 2008
Uppdaterad 12 Sep 2013
Katrin Zytomierska i Café.

Katrin Zytomierska i Café.


klar

Artikellänk är kopierad

Jennifer Aniston på omslaget av GQ.
Jennifer Aniston på omslaget av GQ.

 Marc Jacobs klär av sig för att lansera sin nya kollektion, svenska modellen Caroline Winberg har plåtats i bara mässingen för tyska Vogue och Katrin Zytomierska lättar på kläderna i nya Café.– Det var väl det sista skriket. Nu får man ta till de stora trummorna för att synas. Det här är det enklaste sättet och det får fortfarande uppmärksamhet, säger Henrik Mattsson på Bloc Framtidsforskning.

När Ebba von Sydow, chefredaktör för Veckorevyn.com, bloggare och krönikör, läste om Jennifer Anistons avklädda plåtning var hennes första tanke att Jennifer skulle göra det som en känga mot alla brudar som viker ut sig enligt den välretuscherade och perfekta mallen. I stället blev det tvärtom. – Den stora frågan är förstås varför. Det hjälper inte hennes varumärke. Hon kommer varken att få bättre betalt eller större roller. En liten rynka hade räckt för att det skulle ha blivit ett statement och inte bara platt fall, säger Ebba von Sydow.

Att Britney Spears klär av sig naken i videon till ”Womanizer” var högst förväntat – ”för henne har det blivit ett kvitto på att hon är okej, varje gång hon visar upp sig mer eller mindre naken så följer rubriker om att hon är tillbaka på toppen” säger Ebba von Sydow. Men den forna ”Vänner”-stjärnans näckning var helt oväntad. – I Sverige är det att jämföra med att Mat-Tina skulle posera i bara slips i Café för att kränga sin härliga nya kokbok. Om Jennifer Aniston har satt en trend är det precis vad vi kommer att få se 2009. Frågan är vad det tillför ens personliga varumärke, säger Ebba von Sydow.

Ordet utvik har sedan länge förlorat sin laddning och i dag krävs total stripp för att det ska bli spännande. – Utvik räcker inte för att skapa uppmärksamhet. Vad är nästa steg? Det får vi säkert se nästa år. Det skulle väl vara att göra en ny vinkel av nakenheten, säger Ebba von Sydow.

Henrik Mattsson ser även nakenheten som en trend för mänsklighet och naturlighet. – Det står för en mänsklighet i kontrast till all teknologi och krig, säger han.

Han ser det som ett tecken på att ekonomin redan har vänt. – Krisen är slut, högkonjunktur handlar om kortkort. Vi har redan lämnat det värsta, det finns hopp om en bättre framtid.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro