ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nya problem med Sas-plan

TT/Metro.se · 10 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Passagerarna trodde knappt det var sant. De fick vända två gånger om efter tekniska problem med två olika plan. Planen var av samma typ som det som nödlandade i Aalborg i söndags.

Under måndagen kom nya larm om SAS-plan av typen Dash 8-Q 400.På morgonen lyfte ett sådant plan från Kastrup mot Prag, men det tvingades vända efter tjugo minuter på grund av tekniska problem, enligt danska medieuppgifter.Passagerna fick i stället gå ombord på ett nytt plan av modellen Dash 8-Q 400, men även det tvingades vända.

– Det var helt surrealistiskt och jag tänkte att det helt enkelt inte kunde vara möjligt att det fel igen. Mi fru är flygrädd och det blev förstärkt av att personalen verkade mycket frustrerade över situationen, säger passageraren Ole Rasmussen till Ekstrabladet.

Mikkel Löndahl vid SAS bekräftar för DR Nyheder att det rör sig om samma modell på planen som vände under måndagen som på olycksplanet i söndags.

Flygbolaget SAS fortsätter flyga flygplanstypen Dash 8-Q400 trots kraschen i Danmark i söndags och ett allvarligt tillbud i Kalmar i april i fjol.– Vi har inga planer på att stoppa flygplanstypen. Vi har haft barnsjukdomar av teknisk karaktär med planet men inga problem som äventyrat flygsäkerheten, säger Ola Reinholdt, flygchef vid SAS, till TT. Han ser inget samband mellan haveriet i Ålborg i Danmark och tillbudet i Kalmar i april 2006.– Vi tar de båda händelserna på mycket stort allvar men de är isolerade från varandra. Olyckan i söndags var ingen Q400-relaterad händelse. Ett mekaniskt fel med landningsstället kan drabba vilken flygplanstyp som helst, förklarar Ola Reinholdt. Bolaget avvaktar nu utredningen om haveriet.Dash 8-Q400 har drabbats av få olyckor i världen, men en liknande den som hände i Ålborg inträffade också i Japan för knappt ett år sedan.SAS är en av världens största operatörer av flygplanstypen Dash 8- Q400. Bolaget har 24 plan i sin flotta och var också det första som började använda typen när den kom år 2000.Luftfartsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet över det civila flyget i Sverige, ser inte Dash 8-Q400 som något problemplan.– Typen har inte fler anmärkningar än andra och har inte utmärkt sig på något speciellt sätt, säger Helge Torp, flygteknisk inspektör vid Luftfartsstyrelsen, till TT. Han berömmer SAS som ett högkvalitativt flygbolag som nästan bara har nya flygplan.– Vi har god kontroll på SAS och har sällan några invändningar mot bolaget, säger han. Styrelsen gjorde så sent som i förra veckan en stor inspektion hos SAS på Arlanda och hittade inga brister.Haveriet i Ålborg kommer troligen att utredas av en norsk haverikommission eftersom olycksplanet var registrerat i Norge.Det var i söndags eftermiddag som ett SAS-plan med 73 personer ombord tvingades nödlanda på Ålborgs flygplats sedan piloten upptäckt att det var fel på ena landningsstället.Vid landningen knäcktes det högra landningsstället, planet gled över banan och blev liggande på sidan. En motor började brinna men branden kunde snabbt släckas. Samtliga ombord kunde ta sig ur planet utan allvarligare skador.

klar

Artikellänk är kopierad

TT/Metro.se
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro