ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nya regler för tv-reklam

Sandra Ajax · 2 Aug 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011

Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Mer reklam och produktplacering får nu visas i rutan. Igår började nya regler för tv-reklam att gälla.– Det blir en harmonisering, mer likt de lagar som styr TV 3 och Kanal 5 som sänder från England, säger TV 4:s försäljningsdirektör Michael Grimborg till DN.Den nya radio- och tv-lagen är utformad efter ett EU-direktiv och tv-kanalerna får visa 12 minuter, eller 20 procent, reklam per timme. Tidigare var det 15 procent på ett dygn som gällde. Det kommer också bli friare med sponsring i programmen, om varumärkena anges i för- och eftertext.Lagen innehåller även regler för hur alkoholreklam får visas. Tobaksreklam är förbjuden och reklam riktad till barn är tillåten. Kanal 5 och TV4 väljer dock att inte visa reklam för barn.

klar

Artikellänk är kopierad

Sandra Ajax
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro