ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Nya Slussen" börjar bli gammalt

Stephan Mendel-Enk · 10 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Exploateringskontoret har fantiserat om Slussens framtid: ljust, varmt och tryggt. 

Exploateringskontoret har fantiserat om Slussens framtid: ljust, varmt och tryggt.  Foto: Stockholms Stad


klar

Artikellänk är kopierad

Bygget av nya Slussen går framåt, men fortfarande är utformningen långt ifrån färdig.

Förutom trafikknutpunkten och ett shoppingom­råde ska det ges plats för kultur.– Det ska bli mötesplatser som kaféer, restauranger och kultur av olika slag, eventuellt en utescen, och handel. Exakt hur det blir kan vi inte svara på i dag, säger stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlund (m).

På måndagen presenterades de ­förs­ta samarbetspartnerna som ska få markanvisningar: Gyllenforsen och KF Fastigheter. Aktörerna ska vara med och utveckla den 35 000 kvadratmeter stora yta under jord som blir resultatet av arkitektkontoret Nyréns vinnande förslag – det förslag som nu ska få en ny detaljutformning.

Hur kan ni ge markanvis­ningar när ni inte vet hur det ska se ut?– Vi har tagit ställning till vilken väg vi ska gå när det gäller trafikföring och är nu ute och tar in fyra nya arkitektkontor för detaljutformningen. Vi vill då ha en partner som kan vara med och utveckla hela ytan, säger Mikael Söderlund.

Kommer aktörer, som Debaser och Kolingsborg, beredas plats i en ”ny sluss”?– Något sådant uttryck av samtida modern kultur-upplevelse vill vi ha.

Hur stor är chansen att bygget kommer igång 2012?– Den är mycket stor, vi har ingen förskjutning alls, det rullar på enligt plan.

Alla turerna med "nya" Slussen

1935 Slussen står klar

1980-tal: Slussen börjar läcka och sjunka. Arkitekttävling utan uppföljning.

1991: Arkitekttävling med elva bidrag utan uppföljning.

2003: Arkitekttävling med åtta bidrag.

2004, vår: Nybyggnadsförslaget ”Strömmar” vinner.

2004, höst: Staden utreder ombyggnadsmöjligheterna.

"Bygg innan halva Söder flyter iväg mot Finland"

Det är inte konstigt att stockholmarna inte kan bestämma sig vad de ska göra med Slussen. Så går det när man har en stad bestående av en miljon ängsliga bostadsrättsinnehavare. 

De vågar inte ta några stora beslut om hur de ska se ut där de bor. De är rädda för hur det kommer att påverka andrahands­värdet.

Huvudstadens politiker har nu diskuterat den här trafikplatsen några decennier utan att komma någ­on vart. Anledningen till dödläget är att Stock­holms invånare här står inför en renoveringssituation där de inte kan göra som de brukar, det vill säga: måla rubbet vitt, slå ut väggarna och pryda med pinniga möbler i ljust trä.

I Göteborg som jag kommer ifrån har man inga såna här problem. Där be­stäm­mer kommunbossen Göran Johansson hur stan ska se ut helt på egen hand. Så kommer det till slut bli med Slussen också, för efter det senaste uppskjutandet är det uppenbart att stock­holmarna aldrig tänker komma fram till något. 

Det blir Göran Johansson som får klottra ihop någon käck lösning innan de där broarna rasar ner i vattnet och halva Södermalm flyter iväg mot Finland.

klar

Artikellänk är kopierad

Stephan Mendel-Enk
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro