ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nya snabbtåget är här

Andreas Bjunér · 10 Aug 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
I går testkördes ”Gröna tåget” mellan Stockholm och Västerås.

I går testkördes ”Gröna tåget” mellan Stockholm och Västerås. Foto: Laura Canedo Pouso


klar

Artikellänk är kopierad

Tågförarna Stefan Hedlund och Hans Kumlin fick upp tåget i 250 kilometer i timmen på provsträckan.
Tågförarna Stefan Hedlund och Hans Kumlin fick upp tåget i 250 kilometer i timmen på provsträckan.

X2000 tillhör snart historien. För om några år är det ”Gröna tåget” som är Sveriges nya snabbtåg. Metro fick följa med när tåget, som har gjort rekordhastigheten 281 kilometer i timmen, testkördes på sträckan Stockholm-Västerås. – Ambitionen är att kunna erbjuda den svenska marknaden produkten någon gång mellan 2010 och 2011, säger Tomas Andersson, vd på Bombardier, företaget som har utvecklat tåget.

50 KM/H SNABBARE X2000 har en största tillåten hastighet på 200 kilometer i timmen. ”Gröna tåget” kan transportera sig ytterligare 50 kilometer varje timme. På sträckan Stockholm-Göteborg kommer det att innebära en tidsvinst på cirka 20 minuter. Dessutom talar mycket för att de nya snabbtågen blir billigare. – Vi fokuserar på att göra en produkt som är billigare att ha, förvalta, underhålla och köra. På det sättet kan man också sänka biljettpriserna, säger Tomas Andersson.

HASTIGHETSREKORD FÖR PASSAGERARE När Metro åker med ångar lokförarna Stefan Hedlund och Hans Kumlin upp tåget till en hastighet på 250 kilometer i timmen. Det är första gången någonsin som passagerare på ett svenskt tåg har fått uppleva såna hastigheter. – Känslan är att det här är ett steg in i framtiden, säger Ingemar Lundin, inbjuden passagerare och rådgivare på Branschföreningen Tågoperatörerna. En titt ut genom fönstret indikerar att det går riktigt fort, men trots det känner man sig väldigt trygg i de höga hastigheterna. Att det går mer än dubbelt så fort jämfört med maxhastigheten på motorvägen verkar ingen av passagerarna reflektera över. Den första större järnvägen som byggs för att anpassas till de nya tågen är norrländska Botniabanan, som kommer att sträcka sig från Ångermanälven norr om Kramfors flygplats, via Örnsköldsvik till Umeå. Den beräknas vara klar 2010.

klar

Artikellänk är kopierad

Andreas Bjunér
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro