ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nya spel är för dyra – för tillverkarna

Metroteknik.se · 26 Feb 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Gear of War är ett spel som kostat mycket att utveckla men samtidigt gjort succé. 

Gear of War är ett spel som kostat mycket att utveckla men samtidigt gjort succé.  Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

SPEL. Stigande utvecklingskostnader och få användare gör att speltillverkarna troligen inte kommer göra någon vinst före 2008. Det menar medieanalytikerna Screen Digest i en rapport, skriver BBC News. Det tar lång tid att utveckla spelen och de team som krävs är större än tidigare, något som påverkar vinsten. Rapportens författare Ed Barton säger till BBC att många speltillverkare försöker släppa sina spel till så många plattformar som möjligt, för att nå fler användare. Men Microsoft vänder på den logiken och försöker istället locka till sig speltillverkare och sluta exklusiva avtal med dem. Något Ed Barton tror att Microsoft får betala för.– Det är svårt att se hur någon skulle gå med på det utan en relativt generös ersättning som minskar risken när spelet bara kommer till en plattform, säger han.En titel som kan vara ett bevis på att det ändå fungerar är Epics Gears of War till Xbox 360.  Sony fokuserar istället på att se till att en så stor mängd titlar som möjligt finns tillgängliga för Playstation 3. Nintendo å andra sidan siktar in sig på att göra själva spelupplevelsen så bra som möjligt. Något som fungerat bra till deras bärbara konsol DS. 

klar

Artikellänk är kopierad

Metroteknik.se
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro