ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nya trenden i kampen mot cancer – ljug om resan

Matilda Bjerlöw · 31 Okt 2012
Uppdaterad 31 Okt 2012
Plötsligt skriver alla kvinnor på Facebook att de ska resa bort. Men de ljuger – för att uppmärksamma kampen mot bröstcancer.

Plötsligt skriver alla kvinnor på Facebook att de ska resa bort. Men de ljuger – för att uppmärksamma kampen mot bröstcancer. Foto: All over press


Vi har sett det förr och nu ser vi det igen: Facebook svämmar över av märkliga statusuppdateringar. Årets grej är att alla kvinnor ska resa bort – till Alaska, Miami och Mexiko. Därför ljuger de.

klar

Artikellänk är kopierad

Emanuel Karlsten, expert på sociala medier.
Emanuel Karlsten, expert på sociala medier.

Första gången, 2010, blev det en stor snackis. Varför skrev alla kvinnor plötsligt färger som statusuppdatering? Männen fick inget veta och det var stort hysch pysch. Bara kvinnorna själva visste att färgen syftade på deras bh för dagen, och de skickade ivrigt vidare uppmaningen till sina kvinnliga vänner.

Syfte: Att sprida medvetenheten om bröstcancer. Resultat: Stor internationell spridning och enorm medial uppmärksamhet.

Det diskuterades livligt vem som låg bakom den lyckade kampanjen. Var det en PR-byrå, en privatperson eller var det rent av bröstcancerfonden? Nu har fenomenet flammat upp igen på Facebook. Plötsligt ska alla kvinnor resa bort. Den här gången handlar det om att skriva vilken dag och månad de är födda – men givetvis som kodord. "Jag ska åka till X i X månader", där varje månad motsvarar ett specifikt land. En kvinna som är född den 27 december ska därför åka till "Alaska i 27 månader".

I mailet, som sprids som en löpeld till kvinnor världen över, står det att syftet är att öka medvetenheten om bröstcancer. Men på svenska bröstcancerfonden känner man inte alls till det.

– Nej, det här är ingenting som vi ligger bakom. Vi vill ju naturligtvis uppmärksamma bröstcancerfrågan för att kvinnor ska gå på kontroller, men den här kampanjen känner jag inte till, säger Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande på Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.

Emanuel Karlsten är expert på sociala medier och har ännu inte hört talas om årets uppmaning. Men han minns hur stort genomslag det fick första gången, 2010, när tiotusentals kvinnor avslöjade sin bh-färg.

– Det handlar om att hitta något som många vill ställa upp på, och få kvinnor att känna att de tillhör en hemlig klubb, lite "vi mot männen". Sådana här kampanjer ger människor en möjlighet att ta ställning och göra något, utan att egentligen göra så mycket.

Det här skiljer sig från de flesta Facebook-kampanjer, som har en tydlig avsändare. Till exempel Aftonbladets antirasistiska "Vi gillar olika"- kampanj, eller WWF:s "Kill the trade" mot tjuvjakt.

– Nackdelen med dolda kampanjer är att själva budskapet kan gå förlorat. Just här tror jag att de flesta gör det för att det är en rolig grej, och inte så mycket för att stötta kampen mot bröstcancer, säger Emanuel Karlsten.

Är vi inte väldigt trötta på sådana här kedjemail?– Jo, jag har svårt att tro att det kommer att få lika stort genomslag den här gången. I början, när mailen kom, var ju kedjebreven en rolig och ny grej, men nu är många väldigt trötta på det. För att nå ut framgångsrikt med en fråga behöver man nog förnya sig.

klar

Artikellänk är kopierad

Matilda Bjerlöw
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro