ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nygammal Ford med entusiasmen i behåll

anders helgesson · 19 Nov 2014
Uppdaterad 19 Nov 2014
Mondeo är exceptionellt tyst. Jämfört med föregångaren ska vägbullret ha minskat med tre decibel.

Mondeo är exceptionellt tyst. Jämfört med föregångaren ska vägbullret ha minskat med tre decibel. Foto: Anders Helgesson


klar

Artikellänk är kopierad

Merpriset för fyrhjulsdrift är 13 000 kronor.
Merpriset för fyrhjulsdrift är 13 000 kronor.Foto: Anders Helgesson
Instrumentbrädan är en blandning av digitalt och analogt.
Instrumentbrädan är en blandning av digitalt och analogt.Foto: Ford

Fjärde generationens Mondeo har haft en tuff start i livet. Det har gått två år sedan vägnätetmodellen visades tills den hittade ut på det europeiska . Märks åldern? 

Mondeo skulle lanserats 2013, men kristider och en fabriksflytt till Valencia försenade lanseringen.

Dörrsidans handtag känns plastigt hårt och förefaller repkänsligt. Dörren går igen med ett förtro­endein­givande tjoff. Bakom ratten är det propert och modernt. En åttatums pekskärm är i centrum. Instrumentklustret framför föraren är en blandning av digitala mätarnålar och analoga (fysiska) skalor. 

Varför det skymtar en bit skumgummi mellan instrumentbräda och vindruta vet bara Ford, men det drar ned intrycket i en kupé som annars­ känns välskruvad.

Farten är så hög det spanska motorvägsnätet tillåter. Från dieselmotorn, den förmodade storsäljaren på 180 hästkrafter, kommer ett svagt hummande. Runt 
A-stolparna finns ett dämpat vindbrus. Grovmalen svensk asfalt är en större utmaning än spansk dito, men jag vågar­ påstå att Mondeo är klassens tystaste bil. Fjädringen är välavstämd och sittkomforten god. Stolar med massagefunktion är tillval.

Listan över förarstödsystem är fullt modern. Autobromsfunktion är standard, som tillval kan säkerhetsbältena på ytterplatserna bak förses med ”krockkuddar”.

Likt föregångarna tillhör fjärde generationen Mondeo klassens mer entusiasmerande körupplevelser. 

Under våren 2015 kommer Fords trecylindriga bensinmotor på 125 hästkrafter, tills dess finns bensinmotorer från 160 till 240 hästkrafter samt dieslar från 115 till 180 hästkrafter.

klar

Artikellänk är kopierad

anders helgesson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro