ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Nytt miljövänligt svenskt bränsle testas i rymden

Ola Jacobsen · 28 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Vägg i vägg med renrummet där Mango och Tango står råder fotoförbud. Här utvecklas en helt ny typ av motor med ett helt nytt miljövänligt och bränsle. Det är ammoniumdinitramid, ADN, en ny kemisk förening som kan användas i flytande och fasta raketbränslen. Bränslet är utvecklat av Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.

I dag dominerar hydrazin som bränsle både för uppskjutning och för att ta sig runt när man väl är i rymden.

Hydrazin är cancerogent och instabilt. Därför krävs det en enorm apparat med arbetare i rymddräkt och reservarbetslag på plats för att tanka raketer och satelliter på ett säkert sätt, säger Mathias Persson, försäljningschef på Ecaps som har utvecklar ADN-motorerna. Enligt honom är ADN både säkrare och lättare att hantera. – Dessutom är det energirikare, vilket betyder att man får samma effekt med mindre mängd eller högre effekt med samma mängd.

I Mango ska ADN användas för första gången i rymden. Förutom ett traditionellt hydrazinsystem finns två ADN-motorer och en tank med ADN löst i metanol och vatten.– Det viktigaste målet för oss är att få tekniken rymdprövad. Det faller alltid tillbaka på det, att att ha gjort en rymdmission. Det är en slutgiltig bekräftelse på att det fungerar, säger Mathias Persson.

Han ser jordobservationssatelliter som en första marknad. Små satelliter som flyger i konstellation. Även telecomsatelliter som Iridiumsystem är intressanta eftersom ADN kan förlänga livslängden med mer bränsle.

Den amerikanska militären har också visat intresse för det svenska bränslet. De lockas av möjligheten av att kunna använda färdigtankade satelliter. – De vill kunna få upp en satellit i bana snabbt. Med ADN-satelliter skulle det gå på en vecka istället för två månader som det tar i dag. De skulle även kunna användas vid naturkatastrofer där man snabbt behöver få en lägesbild, säger Mathias Persson.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro