ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ödmjukhet ska stoppa nytt fiasko för Windows

Jonas Ryberg · 22 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Stephanie Smitt Lindberg.
Stephanie Smitt Lindberg.Foto: Microsoft

Nu börjar Microsoft sälja Windows 7. Operativsystemet ska bli mjukvarujättens comeback efter fiaskot med föregångaren Vista

När Windows 7 når butikshyllorna i morgon bjuder det på få överraskningar. Microsoft har varit mer öppna i utvecklingsarbetet av det nya operativsystemet än någonsin tidigare. Den som velat har gratis kunnat ladda hem testversioner i flera omgångar och funktionerna i programmen låstes redan när betaversionen presenterades i januari.  Allt för att buggar och problem inte skulle nå den färdiga versionen. Förhoppningen är att den nya ödmjukheten ska förhindra en upprepning av fiaskot med Windows Vista.– Med Vista lovade Microsoft mycket och levererade lite. Nu gör man som Apple, det vill säga tvärt­om, säger Jan Hellgren, produktstrategichef på utbildningsföretaget Cornerstone.

Och taktiken verkar fungera. Windows 7 har innan premiären fått ett betydligt bättre mottagande än Vista, som när det lanserades fick många att behålla Windows XP från 2001. – Men nu kommer folk att byta. Det finns ett uppdämt behov. Windows XP är inte säkert längre. Jag trodde ett tag att Macarna skulle ta över. Men nu tror jag att Windows 7 kommer att ta tillbaka eftersom det upplevs som så fräscht, säger Jan Hellgren.

För företagens del tror han framför allt att det är möjligheterna till enklare administration av många datorer som kommer att locka. Bland annat möjligheten att hantera installationen av nya program på skivavbilder som sedan kan distribueras till många datorer på ett företag. Funktionen lanserades redan med Vista, men den fick inte genomslag då.

Även Stephanie Smitt Lindberg, affärsområdeschef på Windows konsument, erkänner att Vista inte var så lyckat. – I och med att vi skrev om stora delar av koden till Vista hängde inte riktigt ekosystemet runt omkring med. Så när konsumenten kom hem med sin dator och kopplade in sin skrivare eller digital-kamera fungerade det inte, säger hon.

Dessutom fick Microsoft kritik för att operativsystemet var för långsamt och drog för mycket kraft ur datorn. Det visade sig extra olyckligt för Microsoft som var tvungen för att lasta in sitt gamla XP i de runt 300 000 mini-pc som såldes under förra året.– Detta är första gången vi ser att lägre prestanda är ett val av konsumenten, Stephanie Smitt Lindberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Ryberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro