ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Öka trafiksäkerheten genom att dela på ratten

Linda Fritiofsson · 26 Jan 2019
Uppdaterad 26 Jan 2019
Bara 15 procent av paren delade lika på körningen i en Sifo-undersökning från 2017.

Bara 15 procent av paren delade lika på körningen i en Sifo-undersökning från 2017. Foto: Fredrik Sandberg/TT


När kvinnor och män turas om att köra ökar trafiksäkerheten. Men faktum är att vi är ganska dåliga på att dela ratten. Varför är det så och vad är vinsterna med en mer jämställd fördelning av bil-körningen?

klar

Artikellänk är kopierad

Att köra trött kan vara lika farligt som att köra berusad. Därför är det förstås bra om par kan dela på körningen, inte minst under längre sträckor, så att man är mer utvilad när man sitter i förarsätet.

Marie Nordén, generalsekreterare på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF), menar att det dock är extra viktigt för heteropar, där män tenderar att köra i betydligt högre utsträckning än kvinnor.

Män överrepresenterade i olyckor

Hon säger också att trafiksäkerheten skulle gynnas av att fler kvinnor körde bil eftersom de generellt har ett högre säkerhetstänk och är mindre risk­benägna. Män är över­representerade i olycksstatistiken och här är nykterhet och hastighet två avgörande faktorer, menar hon.

Marie Nordén.
Marie Nordén.Foto: NTF

– Männen står för över hälften av resandet i bil och mer än 75 procent av de omkomna är män. De kör till exempel oftare påverkade av alkohol och oftare för fort. Ungefärtio procent av de som rapporterats för rattfylleri är kvinnor, en siffra som har legat relativt konstant de senaste åren.

Om vi i större utsträckning delade på bilkörningen skulle vi också få fler erfarna bilister, menar Marie Nordén.

Attityderna förändras

Men hur bra är vi då på att dela ratten? Inte särskilt, visar en Sifo-undersökning som gjordes för ett par år sedan. 38 procent ansåg då att det var viktigt att dela lika på bilkörningen, men bara 15 procent av paren delade lika i praktiken. Undersökningen gjordes på uppdrag av Ford som i samarbete med bland andra NTF lanserade folkbildningskampanjen Dela ratten för några år sedan.

– Innan Dela Rattens start 2016 ansåg 23 procent av svenskarna att jämställt körande var en viktig fråga och efter kampanjperioden hade siffran ökat till 38 procent, säger Marie Nordén och fortsätter:

– Attityden hade för­ändrats men beteendet halkar efter för där såg man ingen förändring från året innan.

pil
Delad körning i procent

38 procent anser att det är viktigt att dela lika på körningen.

15 procent av svenska par delar helt lika på körningen.

Yngre är mer benägna att bryta mönster än äldre. 58 procent i åldrarna 16–34 uppger att de delar på körningen när de åker bil med sin partner, vilket kan jämföras med 44 procent i åldrarna 56–79 år.

Källa: Sifo-undersökning, 2017

klar

Artikellänk är kopierad

Linda Fritiofsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro