ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Okej att skövla regnskog – inte krypa in i diskmaskin

Tomas Lundin · 20 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Vitvarukedjan Elon fälls av Marknadsetiska rådet (MER). Deras reklam kan få barn att krypa in i ugnen, menar man.Elon marknadsför sig i en rad reklamfilmer där personer sitter i diskmaskiner, spisar och kylskåp.Enligt Marknadsetiska rådet strider reklamen mot god sed:" ... I ett sådant fall kan det beteende som visas visserligen te sig helt verklighetsfrämmande för en vuxen, men ändå särskilt appellera till barns naturliga nyfikenhet att t ex utforska spännande utrymmen och krypa in i lådor ...", skriver nämnden i ett uttalande.Elon svara att de i stället vill lägga ansvaret på föräldrarna att förklara för barn vad som är farligt, på samma sätt som när folk skjuter på varandra i TV.Ett annat företag som anmälts till MER är Glocalnet. I en av deras reklamfilmer sjunger en man en sång om att ta pengar av gatumusikanter, knuffa tanter, förgifta vatten och hugga ner regnskog. Syftet är att visa att Glocalnet är ännu lägre än nämnda handlingar."Anmälaren menar att Glocalnets reklam, som i hans tycke alltid varit otroligt låg, nu nått botten med påståendet att det inte ens är lågt att begå brott.", skriver MER, men friar annonsören. Reklamen är helt enkelt så absurd att man borde förstå att det är ett skämt.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro