Petter Hegevall · 28 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Gamereactor recenserar Grand Theft Auto 4

Niko är spelets hjälte, eller kanske anti-hjälte. Beroende hur man väljer att se på saken.
Niko är spelets hjälte, eller kanske anti-hjälte. Beroende hur man väljer att se på saken.Foto: Rockstar
Fem globar av fem möjliga. Full pott till årets spel.

Det börjar som en stiligt utformad Hollywoodrulle. Niko Bellic hoppar av lastfartyget i Liberty Citys hamn, en dimmig söndagnatt. Han har levt på båten i veckor, rest ända från Östeuropa, för att fly sitt förflutna, och jaga den amerikanska drömmen. Niko är gammal krigsveteran från Balkan-kriget, ärrad, tystlåten, skrupelfri, snaggad och klädd i stereotypdoftande träningskläder. "Welcooome to America my coooouuuusin Niiikooooo!" skriker hans korpulente kusin Roman sekunderna efter Nikos fötter för första gången rör amerikansk mark. Och här börjar årets hittills bästa spel. Upplägget och den dynamiska spelstrukturen som Grand Theft Auto-spelen alltid skrytit med finns inkluderad även i Grand Theft Auto IV. Du tar uppdrag av den du vill arbeta för, du gör de uppdrag du vill, resten hoppar du över - och trots detta, trots all denna frihet som spelaren ges - lyckas Rockstar lika skickligt som alltid berätta en intressant, mångfacetterad, våldsam och ruskigt välskriven story som känns högintressant från filmruta ett.Här finns så mycket detaljer, så många nyanser och en så pass levande, vibrerande och inbjudande spelvärld att man nästan storknar. Till skillnad från tidigare spel, eller andra spel av samma typ, lever Liberty City nu - på riktigt. Det känns inte alls som en spökstad som bara slagits upp av lösryckta polygonflak, för att husera dig och dina vansinnesstrapatser, utan verkligen som ett riktigt ställe. Som en riktig stad. Det känns som om Niko anländer, som vilken våldsbenägen (illegal) invandrare som helst, och bara är en liten del i en enorm stad. Inget mer. Och den känslan är helt fantastisk.Grand Theft Auto IV är allt jag hoppats på och lite till. Det är levande, stilistiskt, coolt, varierat, fantastiskt snyggt och enormt storslaget. Om du bara ska köpa ett enda spel i år. Köp detta.

Petter Hegevall