ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Operan har blivit folklig på riktigt

Louise Jacobson · 20 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Mezzosopranen Malena Ernman i sin hemmiljö i gyllene salen på Kungliga Operan i Stockholm. Men i vår syns hon också utanför Operans trygga väggar då hon deltar i Melodifestivalen med bidraget ”La voix”. – Det här är en kul grej, säger hon.

Mezzosopranen Malena Ernman i sin hemmiljö i gyllene salen på Kungliga Operan i Stockholm. Men i vår syns hon också utanför Operans trygga väggar då hon deltar i Melodifestivalen med bidraget ”La voix”. – Det här är en kul grej, säger hon.


klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Hans Nilsson/Kungliga Operan

Popgruppen The Knife skriver musik till en opera och i vår deltar sopranen Malena Ernman i Melodi­­­festivalen – operan har blivit folklig

Räkna med opera 2009. Sopranen lämnar finrummet. 

– Det kommer att bli ett bra operaår. Det är mycket spännande på gång, säger schlageraktuella mezzosopranen Malena Ernman.

The Knife och Rufus Wainwright operadebuterar och popoperagruppen Il Divo fyller arenor runt om i världen och Globen i mars. Malena Ernman tror att framför allt den svenska operascenen kommer att må bra av korsbefruktning med populärmusiken. – Det kommer att dra nytt folk, absolut. Till syvende och sist handlar det om att fylla salonger, säger hon.Behovet av att locka ny och framför allt ung publik till operan framhålls bland annat också på bloggen ”Konsten och kulturen” och kanske får operan ett uppsving i dessa kristider då trendanalytiker spår att vi främst kommer att lägga våra pengar på upplevelsebaserade nöjen. – På institutionerna är det fortfarande lite inskränkt men det är många unga som försöker få upp diskussion om hur man ska locka ny publik. Folkoperan har varit duktig på det i många år. Kungliga Operan borde lära av dem, säger Malena Ernman.Att hon som frilansande operasångerska ställer upp i Melodifestivalen och släpper en popsingel är inte helt okontroversiellt.– Jag tvekade först och tänkte ”vad ska kollegerna säga” men jag insåg att jag inte har något att förlora. Det här är en kul grej. Det är inte så att jag inte kommer få jobb efter det här. De som har något att förlora är snarare de renodlade popartisterna som inte får till det.

I vår syns Malena Ernman i ”Askungen” som har nypremiär på Kungliga Operan, i solokonserter i Sverige och utomlands och senare i år kommer hon att medverka i världens första internet-opera som skrivs av kompositören Fredrik Högberg. – Det kallar jag förnyelse! Vi sångare är bundna till vår teknik, på så sätt är opera alltid konservativ, men att vår värld visas upp på ett nytt sätt – det är jättebra. ”Idol” i all ära men det behövs en motvikt, säger hon.

Liten operaordlista

 ... opera. Teaterpjäs vars ordpartier helt eller till största delen sjungs eller reciteras till orkesterackompanjemang.

... operett. Operamässig musikpjäs med komiskt, burleskt, sentimentalt eller romantiskt innehåll. I allmänhet med talad dialog och enklare, lättare musik än i operan.

... aria. En sångbar del av en scen, i de flesta fall en monolog där sångaren ska uttrycka sina känslor, fatta ett beslut, bli vansinnig eller dö.

... intermezzo. Orkesteravsnitt som kan fogas in i en akt eller scen för att låta åskådarna smälta handlingen efter en explosiv scen.

... alt. Djup kvinno- eller gossröst.

... sopran. En kvinnoröst väl anpassad för höga toner

... mezzosopran. Kvinno- eller gossröst som ligger mellan sopran och alt.

... tenor. Den högsta herrstämman.

... bas. Den lägsta stämman för en mansröst.

... baryton. Mansröst mellan tenor och bas

... libretto. Texten/storyn i ett musikdramatiskt verk som till exempel opera, operett, musikal eller balett.

klar

Artikellänk är kopierad

Louise Jacobson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro