ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Operatörer får inte kalla mobiler gratis

Emma Petersson · 28 Jul 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

KO kräver tydligare annonser från de fyra största mobiloperatörerna. I annonserna marknadsförs ofta mobiler som gratis vilket KO anser är vilseledande.

Konsumentombudsmannen, KO, och mobiloperatörerna har under en lång tid förhandlat om företagens marknadsföring och har inte lyckats nå en överenskommelse. Därför har KO nu skickat ett brev till mobiloperatörerna Telia, Telenor, Tele2 och Tre där man kräver att bolagen ändrar sin marknadsföring om gratis mobiler annars går fallet vidare till Marknadsdomstolen.

KO anser att de fyra största mobiloperatörerna använder sig av vilseledande marknadsföring i sina annonser. Ofta framhävs priset för en mobil som noll eller en krona när man tecknar ett nytt abonnemang. Det ser ut som man får mobiltelefonen gratis vid första anblicken men så är inte fallet.

– Mobiloperatörernas marknadsföring ger uppfattningen att det är mobilen som är huvudprodukten när det i själva verket är abonnemanget som man säljer. Man får inget gratis utan den totala kostnaden ligger på mellan 4000 till 13000 kronor för abonnemang under bindningstiden, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Enligt Marknadsföringslagen får man inte beskriva en produkt som kostnadsfri om det slutgiltiga priset är ett annat.– Det måste framgå tydligt i annonserna vilka villkor som gäller men i dagsläget måste man leta för att hitta villkoren, men det här med noll eller en krona framhävs med mycket stora bokstäver, säger Agneta Broberg

Mobiloperatörerna har till den 30 augusti på sig att svara på KO:s krav.– Om operatörerna inte vill ändra sin marknadsföring kommer vi att ta frågan vidare till Marknadsdomstolen, säger Agneta Broberg.

Hos mobilåterförsäljaren SIBA tror man inte att en eventuell ändring av reklamen kommer att påverka mobilförsäljningen negativt.– Vi anser att det är viktigt att vara tydlig för kunden och informerar alltid om totalsumman det vill säga priset på telefonen, inträdesavgift och abonnemangskostnaden. Därför tror vi inte att en eventuell ändring av reklamen kommer att påverka vår försäljning negativt, säger Sara Widman, Informationsansvarig på SIBA.

En åsikt som delas av återförsäljaren, The Phone House.– En ändring av reklamen kommer inte att påverka oss. Vi följer redan i dag KO:s rekommendationer och försöker alltid vara så tydliga som möjligt, säger Jonny Malmlöf, PR-ansvarig.Jonny Malmlöf ser en eventull ändring av reklamen som något positivt.–Vi som återförsäljare ser det som positivt för branschen om reklamen blir enklare och tydligare för kunden.

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Petersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro