ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Operatörerna vill stoppa gratissamtal

Aron Andersson · 29 Mar 2012
Uppdaterad 29 Mar 2012
Teodore Kjell, 20, barista, och Sara Sjöberg, 17, studerande, Stockholm. – Det är dåligt. De borde anpassa sig till den nya  tekniken, säger Sara.

Teodore Kjell, 20, barista, och Sara Sjöberg, 17, studerande, Stockholm. – Det är dåligt. De borde anpassa sig till den nya  tekniken, säger Sara. Foto: Andreas H Nilsson


IP-telefoni. Gratis-samtal i mobilen kan snart komma att spärras. Appar som Skype kan då kosta.

klar

Artikellänk är kopierad

Snart kan det vara slut på appar som låter dig ringa gratis. Samtliga operatörer håller öppet för att spärra tjänsterna, men Telia ligger längst fram. De kallar nu IP-telefoni för en tilläggstjänst.  – Det är en rösttjänst och vi vill kunna ta betalt oavsett om det är vanligt traditionell teknik eller IP-baserad, säger Charlotte Züger, kommunikationsansvarig för mobila tjänster på Telia.

Med appar som Skype och Viber kan mobilanvändare med datatrafik ringa varandra gratis. Men Telias spanska dotterbolag Yoigo tar redan ut en tilläggsavgift från kunder som vill använda mobil IP-telefoni.

Den som valt ett billigare abonnemang kan då inte använda tjänster som Skype eller Viber, även om de betalar för datatrafik. Och apputvecklarna är kritiska. – Jämför med internetleverantörerna. Om Bredbandsbolaget skulle ha en egen motsvarighet till You-tube, så kan de inte förbjuda mig att använda vanliga Youtube, säger Alexander Drewniak på Rebtel, en tjänst för just IP-telefoni i mobilen.

– Data är ju data. Ett billigare abonnemang skulle vara att du bara köper 1 GB, men att du får använda den hur du vill. 

Rebtel lät genomföra en undersökning som visar att var fjärde mobilanvändare tycker det är fel av operatörerna att spärra vissa appar. Nio av tio av de svarande menar att de inte fått någon information från sin operatör om eventuella begränsningar.

Så tycker operatörerna om att spärra tjänster för gratissamtal

Telia, Charlotte Züger, kommunikationsansvarig för mobila tjänster.

När kan det bli aktuellt att spärra tjänster för IP-telefoni? – Mobil IP-telefoni kommer alltid att finnas hos oss. Antingen som en del i abonnemanget eller att köpa till som tillägg. Vi kommer att gå ut med information när det blir aktuellt.

Vad skiljer appar för gratissamtal från andra appar? – Det är en rösttjänst och vi vill kunna ta betalt oavsett om det är vanligt traditionell teknik eller IP-baserad.

Finns det möjlighet att slippa spärren? – Antingen ingår mobil IP-telefoni i abonnemanget som du väljer, eller också kommer du kunna köpa till det.

Tre, Erik Hörnfeldt, presschef.

När kan det bli aktuellt att spärra tjänster för IP-telefoni? – Vi har nog inte bestämt hur vi ska göra. I dag ser vi kunder som använder den här typen av gratistelefonitjänster men det är samma kunder som använder många tjänster. De ringer mycket vanliga samtal också.

Vad skiljer appar för gratissamtal från andra appar? – Jag förstår att gratissamtal är ett intressant ord, men det är aldrig gratis. I ett begränsat abonnemang har du kanske inte tillgång till alla tjänster.

Finns det möjlighet att slippa spärren? – Om du har ett större abonnemang så kommer det definitivt att ingå där.

Telenor, Andreas Hamrin, presschef.

När kan det bli aktuellt att spärra tjänster för IP-telefoni? – Vi har en formulering i våra billigaste avtal för att ha möjlighet att införa en blockering. Men vi har ingen blockering i dag, och det är inget som ligger i närtid.

Vad skiljer appar för gratissamtal från andra appar? – I förlängningen handlar det om att förstå hur det byggs mobilnät. Det kostar pengar och någonstans måste operatörerna kunna få in pengar för att bygga, underhålla och utveckla näten.

Finns det möjlighet att slippa spärren? – Absolut. Det är jätteviktigt att komma ihåg att vi har en formulering i de billiga abonnemangen. I dyra abonnemang har vi inte den skrivelsen.

Tele2, Samuel Skott, affärsområdeschef privatmarknad.

När kan det bli aktuellt att spärra tjänster för IP-telefoni? – Det är inget vi konkret planerar för i dagsläget. Sedan är det så att framtiden får utvisa hur prismodellerna utvecklas.

Vad skiljer appar för gratissamtal från andra appar? – Jag tror generellt sett att våra prissättningsmodeller behöver spegla användandet som sker i våra nät. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Finns det möjlighet att slippa spärren? – Vi kommer aldrig att införa en totalbegränsning. Det det skulle handla om är en vidareutveckling av dagens prismodell.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro