ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Oprahs bloggsmicker har gjort osynlig hjälm synlig

Johanna G Jimenez · 29 Sep 2011
Uppdaterad 29 Sep 2011
Så här ser hjälmen ut när den har aktiverats.

Så här ser hjälmen ut när den har aktiverats.


Designföretag får oväntad draghjälp. Det känns märkvärdigt och stort”

klar

Artikellänk är kopierad

Telefonerna har gått varma hos designföretaget Hövding i Malmö, sedan pratshowernas drottning Oprah Winfrey hyllat deras osynliga cykelhjälm i sin blogg.  – Det känns märkvärdigt och stort, vi har inte riktigt smält det än. Vi vet inte riktigt vad det kan innebära, säger Anna Haupt, industridesigner och ena halvan av entreprenörs­företaget.

Hjälmen bärs som en krage och aktiveras med sensorer likt en airbag vid bilolyckor.

Hövding vann nyligen det prestigefyllda globala designpriset Index Awards. Innan de ens börjat sälja hjälmen har företaget uppmärksammats stort internationellt. – Vi är mycket mer kända i utlandet än hemma. I samband med lanseringen var vi på Kinas största tv-kanal och i går intervjuades vi av BBC World, det är många som sliter i oss. Det är jättekul att Oprah skriver om oss och det innebär att hon krattar manegen för oss lite extra innan vi når USA.

klar

Artikellänk är kopierad

Johanna G Jimenez
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro