ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Öresundstågen sågas – miljonböter för DSB

Lotta Narvehed · 17 Dec 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Sara K Löfgren och Lisa Karlsson tycker ofta det har varit störningar över bron. – Men man vet ju vad det beror på, ombyggningarna, säger Sara.

Sara K Löfgren och Lisa Karlsson tycker ofta det har varit störningar över bron. – Men man vet ju vad det beror på, ombyggningarna, säger Sara. Foto: Kinga Lezanska Sjölin


klar

Artikellänk är kopierad

I den senaste kundnöjdhetsmätningen av Öresundstågen fick över 5 000 resenärer värdera bland annat tågens personal, punktlighet och ersättningstrafik.  Det sammanlagda snittbetyget låg på 6,8 av 10 poäng.

Eftersom siffran är lägre än 8 får operatören DSB First runt 10 miljoner kronor mindre i ersättning än tidigare. Kommunikationschefen på DSB First, Iréne Lippold:– Våra kunder har ändå gett oss ett betydligt bättre betyg nu jämfört med innan vi började köra tågen. Och det trots att vi brottas med förseningar som till största delen beror på ­infrastrukturella orsaker.

Bland de punkter som får lägst betyg hör punktlighet. Mats Sjölin, ekonomi- och avtalsansvarig på Öresundståg AB, håller med om att en stor del av förseningarna beror på infrastrukturella problem och ombyggnaden inför Citytunneln.– På luciadagen berodde förseningarna på spårbrott och nu under COP 15-mötet har aktivister stört trafiken från Österport, och det är ju inget vi kan göra något åt, säger Lippold.

klar

Artikellänk är kopierad

Lotta Narvehed
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro