ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

OS betyder inte ny tv

Linnea Holgersson · 5 Feb 2014
Uppdaterad 5 Feb 2014

Flera elektronikaffärer har gått ut och sagt att de är de som kommer ta guld under OS. Detta sågas av branschorganisationen.

klar

Artikellänk är kopierad

Elektronikkedjorna Netonnet, Elgiganten och Audio video har enligt detaljhandelstidningen market.se sagt att försäljningen av tv-apparater ökar under OS. Men enligt statistik från Elektronikbranschen stämmer detta inte. Det har visat sig tidigare år att stora tv-event inte har någon större påverkan på försäljningen.

– Den effekten är nästan borta. Folk som köper under olika tv-evenemang har planerat det sedan länge och passar kanske på precis innan OS. Men det höjer inte försäljningen på lång sikt eftersom försäljningen minskar efteråt, säger Bengt Ernstsson från Branschkansliets marknadsinformation.

Just inför OS tror Bengt Ernstsson att tv-försäljningen ligger illa till.

– OS är i samband med mellandagsrean och jag tror därför att försäljningen kommer svacka för att alla kanske redan har köpt en tv, säger Bengt Ernstsson.

Elgiganten säger däremot att event som OS och VM i fotboll är positiva för försäljningen och tror att det kommer bli så även i år.

– Med tanke på att det är två stora sportevenemang i år som ligger utspritt i tiden så har vi känslan att det kommer bli gynnsamt för hela året, säger Elgigantens pressekreterare Jessica Wallin.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Holgersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro