ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Övningskörning fortsätter att ta liv

Andreas Jelvefors/Petra Martinsson · 26 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

307 skadade och fyra döda. Det är resultatet av privat övningskörning de senaste fem åren. Kravet på utbildning av handledare har ännu inte minskat olycksfrekvensen.– Om det inte sker någon förbättring måste man verkligen ifrågasätta nyttan med kravet på handledarutbildning. Detta är något som vi håller på att analysera, säger Claes Tingvall, trafik-säkerhetsdirektör på Vägverket.

Det var den 1 januari 2006 som kravet på utbildning infördes för att få vara handledare vid privat övningskörning. Året innan, 2005, skadades 57 personer vid privat övningskörning. Förra året var antalet 53. En mopedist omkom i oktober i Malmö när körkortsaspiranten missade väjningsplikten. Nu åtalas den kvinnliga handledaren vid Malmö tingsrätt.

Olycksfrekvensen vid privat körträning är mer än sex gånger så hög som vid vanlig körskoleträning. – Vårt svenska system bygger på att du ska få din mängdträning på vägarna under handledarskap. Milen du har bakom ratten skiljer sig avsevärt, säger Claes Tingvall.

klar

Artikellänk är kopierad

Andreas Jelvefors/Petra Martinsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro