ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

P Diddy ska hustla upp Nissans försäljning

metro · 7 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

LANSERING P Diddy är i Stockholm i helgen för att uppträda och bjuda Nissan-spekulanter på fest. För samtidigt som P Diddy kliver upp på scenen presenteras bilen Nissan Qashqai. Nissan, som säljer mest av relativt anonyma bilar som Primera och Micra, söker en ny image med hjälp av hiphop-artister.– Vi vill nå en ny urban målgrupp med en aktiv livsstil som är intresserade av färg och formgivning. De som vill synas och sticka ut, säger Jenny Spets Wojarski på Nissan Nordic. Qashqai lanseras som en jeep för storstadsdjungeln. Annorlunda uttryckt är det en fyrhjulsdriven bil i Golf-klassen med suv-attribut. En lillebror till Nissan Murano.Nissan är ingen storsäljare i Sverige . Bäst går småbilen Micra, som har plats 56 på den svenska försäljningslistan, enligt Bil Swedens statistik. Förra året minskade Micran med 30 procent. Nissan behöver helt enkelt en försäljningsframgång. Därför anlitas P Diddy.Förutom att Qashqai ska figurera runt P Diddy under helgen så kommer även några vanliga kunder, som provkör bilen under veckan, att bli inbjudna till P Diddys efterfest på söndag.– Vi har funnit beröringspunkter mellan P Diddy och nya Qashqai, säger Jenny Spets Wojarski.– Han är ju mångsidig och aktiv inom många områden som musik och mode.Vanligtvis omger sig P Diddy med bilar som Bentley och Maybach. Mest känd är den Lincoln Navigator som han flydde i efter ett skottdrama i New York 1999. Finns det inte några risker med att lansera en bil med hjälp av P Diddy?– Vi är två proffs som jobbar ihop, och vi ser fram mot det här, säger Jenny Spets Wojarski.I USA har biltillverkarna tappat intresset för hiphop-artister. Lincoln har till exempel sparkat Kanye West som sin talesperson, och 50 Cent har fått träda åt sidan för Frank Sinatra i Cadillacs reklam. Hiphop säljer helt enkelt inte tillräckligt.Jenny Spets Wojarski vill inte kommentera andra tillverkares reklamstrategier, utan säger att hon tror på P Diddy som en bra person för att lansera nya Nissan.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro