ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

På promenad genom Riddarfjärden

Josefin Svenberg · 5 Dec 2013
Uppdaterad 6 Dec 2013

Helt omgiven av vatten ligger Citybanans sänktunnel nu på plats i Riddarfjärden. Metro var med på den första officiella promenaden genom hela betongtunneln, som från och med år 2017 ska kunna bidra till en fördubblad tågkapacitet.

klar

Artikellänk är kopierad

I somras sänktes tre gigantiska tunneldelar av betong ner i Riddarfjärden framför hundratals nyfikna ögon som ville se Citybanan ta form. Under hösten har delarna sammanfogats med varandra och anslutits till betongtunnlar i djupa schakt på Riddarholmen och Söder Mälarstrand. Nu är det möjligt att gå genom hela den 300 meter långa Söderströmstunneln.

– Prognosen nu är att trafikstart sa kunna ske redan till årsskiftet 2016/2017. Så det är snabbare än den ursprungliga tidsplanen, som var att Citybanan skulle vara klar senast 2017, säger Citybanans projektchef Kjell-Åke Averstad.

Tunneln kopplas ihop med resten av Citybanan, som med sina två pendeltågsspår ska fördubbla tågkapaciteten på sträckan. Två nya stationer byggs och ska bland annat ge betydligt snabbare byten mellan tunnelbana och pendeltåg.

Det enorma bygget har dock fått mycket negativa konsekvenser. Sedan 2006 har fem personer omkommit i olyckor och bygget utsågs nyligen till årets sämsta av tidningen Byggnadsarbetaren.

– Det är cirka 2 000 personer sysselsatta i projektet, och tyvärr har vi haft en del olyckor. Vi har utrett dem tillsammans med Arbetsmiljöverket och kommit fram till att det inte finns några gemensamma brister som orsakat olyckorna, utan det handlar om enskilda händelser, säger Kjell-Åke Averstad och tillägger att ingen av dödsolyckorna skett nere i tunnlarna.

Byggnadsarbetaren Chris Reilly och hans kollegor arbetar för att färdigställa Söderströmstunneln till hösten 2014. Innan dess ska tunneldelarna sammanfogas ordentligt, spännkablar ska dras, tunneln ska brandskyddas och man ska förbereda för järnvägsspår.
Byggnadsarbetaren Chris Reilly och hans kollegor arbetar för att färdigställa Söderströmstunneln till hösten 2014. Innan dess ska tunneldelarna sammanfogas ordentligt, spännkablar ska dras, tunneln ska brandskyddas och man ska förbereda för järnvägsspår.Foto: Natanael Johansson
Parallellt med pendelstågtunneln (till höger) löper en service- och räddningstunnel. Bilden är tagen från Söder Mälarstrand och därifrån lutar tunneln tre procent ner mot Riddarholmen.
Parallellt med pendelstågtunneln (till höger) löper en service- och räddningstunnel. Bilden är tagen från Söder Mälarstrand och därifrån lutar tunneln tre procent ner mot Riddarholmen.Foto: Natanael Johansson
Foto: Natanael Johansson
På Riddarholmssidan håller man på att ansluta sänktunneln till ett foghus, en betongkonstruktion med gummipackningar som gör att tunneln kan röra sig några centimeter för att ta upp tunnelns längdutvidgningar på grund av vattnets temperaturskiftningar.
På Riddarholmssidan håller man på att ansluta sänktunneln till ett foghus, en betongkonstruktion med gummipackningar som gör att tunneln kan röra sig några centimeter för att ta upp tunnelns längdutvidgningar på grund av vattnets temperaturskiftningar.Foto: Natanael Johansson
Omkring 2 000 personer arbetar med projektet Citybanan. Flera olyckor har ägt rum, varav fem med dödlig utgång.
Omkring 2 000 personer arbetar med projektet Citybanan. Flera olyckor har ägt rum, varav fem med dödlig utgång.Foto: Natanael Johansson
Foto: Natanael Johansson
– Säkerheten ska alltid komma i både första, andra och tredje hand. Det bygger på att alla är medvetna om de risker som finns. Men naturligtvis är varje olycka som sker väldigt tragisk, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) apropå de fem dödsolyckorna som ägt rum under bygget av Citybanan.
– Säkerheten ska alltid komma i både första, andra och tredje hand. Det bygger på att alla är medvetna om de risker som finns. Men naturligtvis är varje olycka som sker väldigt tragisk, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) apropå de fem dödsolyckorna som ägt rum under bygget av Citybanan.Foto: Natanael Johansson
– Precis här finns en av de största flaskhalsarna för tågtrafiken i dag. De nya spåren i tunneln innebär större kapacitet, inte bara för Stockholmstrafiken, utanför hela landets tågtrafik, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), som besökte tunneln tillsammans med partikamraterna Sten Nordin, Stockholms finansborgarråd, och Christer G Wennerholm, trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.
– Precis här finns en av de största flaskhalsarna för tågtrafiken i dag. De nya spåren i tunneln innebär större kapacitet, inte bara för Stockholmstrafiken, utanför hela landets tågtrafik, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), som besökte tunneln tillsammans med partikamraterna Sten Nordin, Stockholms finansborgarråd, och Christer G Wennerholm, trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.Foto: Natanael Johansson
klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro