ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Paparazzi i Hollywood

Elisabeth Braw · 6 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Brandy Navarre och hennes man Regis driver Hollywoods största paparazzoagentur. Metro har träffat dem i deras hem i Los Angeles. 

Brandy Navarre och hennes man Regis driver Hollywoods största paparazzoagentur. Metro har träffat dem i deras hem i Los Angeles.  Foto: Elisabeth Braw


klar

Artikellänk är kopierad

Brandy Navarre är en av Hollywoods viktigaste personligheter, men ändå är hennes namn nästan okänt utanför filmstaden. Det är för att hon agerar bakom kameran, inte framför. Navarre är chef för Hollywoods största paparazzoagentur.

Brandy och hennes man Regis gav sig in i paparazzovärlden för tio år sedan när Regis insåg att kändisfotografering var mer lukrativt än hans dåvarande jobb. I dag har deras bildbyrå X 17 nästan 70 fotografer, långt fler än någon annan paparazzo-organisation.– Det som har gjort oss så framgångsrika är att vi nästan blir vänner med kändisarna, förklarar Brandy, som har ett förflutet på Reuters TV.

Paret Navarre har använt denna taktik på snart sagt varje Hollywoodstjärna. Enligt Brandy är Woody Harrelson den ende som inte gillar dem.– Om vi ser en blondin i en dyr bil tittar vi närmare, och om det visar sig att det är en kändis presenterar vi oss och säger: ”Vi kommer att följa efter dig lite, men det är inget att oroa sig för”, säger X 17-fotografen Daniel Ramos:– De flesta kändisar är för fåfänga för att köra gamla bilar. Britney är nästan den enda som inte bryr sig.

Ramos var en av de X 17-fotografer som var på plats när Britney Spears rakade av sig håret, och det var hans bil hon därefter anföll med sitt paraply.

På X 17:s webbsajt, x17online.com, ser 300 000 unika besökare varje dag resultaten av fotografernas detektivarbete. Brandy har sett paparazzobranschen genomgå en enorm förändring under de senaste åren:– Folk följer kändisarnas liv som om det var den ultimata dokusåpan. Verkligheten är både konstigare och mer underhållande än dikten.

Deras makt blir större

MAKT. Kändisfotograferna kan tacka tekniken för sin växande makt.– Nu när nyheter rapporteras omedelbart har paparazzi blivit ännu mäktigare. Kändisarna är villiga deltagare i detta spel. Om de går ut ur huset och det inte ligger några paparazzi på lur betyder det att de inte längre är några kändisar, säger Daniel Durbin, som undervisar i image manage­ment på University of California i Los Angeles.

Paparazzi använder sig av alltmer aggressiva metoder.– När jag först började med detta klev man aldrig ur bilen. Man tog en bild med långt objektiv och kändisen märkte aldrig att man hade tagit den. Nu för tiden har kändisar i Los Angeles 30 paparazzi som följer efter dem, berättar Giles Harrison, som har jobbat som Hollywoodpaparazzo sedan mitten av 90-talet.

klar

Artikellänk är kopierad

Elisabeth Braw
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro