ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Paparazzibiler på Diana en guldgruva

TT · 30 Aug 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Dianas minne hedras vid Kensington Gardens. 

Dianas minne hedras vid Kensington Gardens.  Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Paparazzifotografer jagade prinsessan Dianas bil fram till kraschen och anklagades för att ha del i hennes död. I dag, tio år senare, omsätter den Londonbaserade kändisbildmarknaden mer än någonsin. Men för svenska smygbilder finns ingen större marknad.

Omedelbart efter Dianas död den 31 augusti 1997 införde bildhungriga brittiska tabloider som The Sun och Daily Mirror nya etiska regler.I dag är den brittiska skvallerpressen om möjligt ännu mer sugen på bilder från smygfotograferna. Bildbyrån Big Pictures har lanserat sajten Mister Paparazzi, där folk lockas att skicka in bilder på berömdheter och utlovas upp till 110 000 kronor för en enda bild.Tidigare ansvariga på de största brittiska tabloiderna erkänner alla i den nyligen sända ITV-dokumentären Diana's Last Summer ett visst mått av skuld.– Om paparazzi inte hade följt henne så hade inte bilen körts för fort och, ja, olyckan kanske inte hade ägt rum, säger Phil Hall, då chefredaktör på söndagstabloiden News of the World. Efter olyckan i Paris blev nio fotografer och en annan mediearbetare föremål för förundersökning, misstänkta för vållande till annans död. Utredningen visade dock att olyckan orsakades av hög hastighet och förarens berusning. Fotograferna friades, men fortfarande pågår ett civilmål mot tre av dem.Trots detta har marknaden för paparazzi i Frankrike vuxit.– Vi upplevde onekligen en Dianaeffekt efter hennes död. Människor tog avstånd från kändispressen under fem, sex år. I dag är det stadiet förbi, konstaterar Roland Schmitt, fotochef på den franska veckotidningen Gala. En förändring har dock skett, enligt Schmitt.– Man plåtar inte längre döende människor. I Sverige går drevet långt under den brittiska och franska nivån.– De här bilderna efterfrågas inte på samma sätt i Sverige. Det finns inte heller några paparazzi i Sverige, hävdar Bengt Gustavsson, chefredaktör på Hänt Extra. Vallen bröts 2002Elisabeth Tarras-Wahlberg var tidigare hovets informationschef och är i dag kronprinsessans mentor:– Det finns ett riktmärke för mig, när första paparazzibilden togs. Och det var dagen före kronprinsessan Victorias 25-årsdag för fem år sedan, säger hon och berättar om en fest i en restaurang vid Nacka strand. -Då låg paparazzifotografer och guppade i båtar på vattnet utanför och sköt rakt in i den upplysta och abonnerade lokalen. Det bröt på något sätt vallen, säger Tarras-Wahlberg. Kamera i telefonen

Det var också en paparazzibild som fick hovet att 2003 gå till rättslig motattack mot tyska veckotidningar. En av dessa publicerade en bild på kungen tillsammans med en ung kvinna i en motorbåt. Enligt tidningen en älskarinna - i verkligheten kronprinsessans väninna. Victoria hade retuscherats bort.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro