ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Papperstidningarna dör som flugor i USA

Aron Andersson · 1 Apr 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Den 23 mars fick Ann Arbors utgivare berätta den tunga nyheten att tidningen kommer med sitt sista nummer i juli.

Den 23 mars fick Ann Arbors utgivare berätta den tunga nyheten att tidningen kommer med sitt sista nummer i juli.


klar

Artikellänk är kopierad

SLUT. Ann Arbor News är en lokaltidning från Michigan med en 175-årig historia. Men för några veckor sedan kom beskedet: dagsutgivningen upphör.  Det är bara den senaste i raden av långlivade papperstidningar som får ge vika efter sviktande annonsmarknad och läsartapp. Den globala lågkonjunkturen och finanskrisen, som mycket väl kan vara dödsstöten för USA:s papperstidningar, kommer sannolikt att lämna de svenska mot­svarigheterna, inte oskadda, men fortfarande på fötter.– Det kommer inte att hända något på samma katastrofala nivå som i USA. Tryckta medier är mycket starkare här och marknaden är mindre, säger Marku Turpeinen, professor i me­dieteknik på KTH.

En förklaring är att lo­kalpress är mycket starkare än lokal-tv i Sverige, till skillnad från hur det ser ut i USA. Men mycket kan också bero på att tidningarna tidigt har satsat på sina nätsajter.

Ann Arbor News väljer precis som många andra av sina amerikanska konkurrenter att nu fokusera på webben. Men här möter de ny, tuff konkurrens. Nätjättar som Google och Yahoo tar mediebolagens givna position. På lokal nivå får tidningarna se sig överkörda av ännu mer lokala sidor, som kanske bara täcker ett kvarter.Även här har svenska tidningar ett stort försprång gentemot USA. Aftonbladet har en av landets mest besökta hemsidor och många lokala tidningar har redan välutvecklade hemsidor. Det som dröjer i många fall är dock annonsörerna.– Även om folk flyttar från ett medium till ett annat så har inte marknaden flyttat med ännu.

Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen:

Vad gör ni för att möta en papperstidningsdöd?   – Sverige är helt annorlunda än USA. Vi har världens fjärde mest tidningsläsande folk och på internet är våra medier mycket mer mogna. När det gäller funktionella tjänster och redaktionellt utbud är vi mycket bättre rustade för omstrukturering och lågkonjunktur. Med webb-tv, sociala nätverk, artikelkommentarer och läsarbloggare har svenska dagstidningar flera års försprång och kvällstidningarna ligger längst fram.När är ni större på webben än på papperet?   – Det är omöjligt att förutse, den utvecklingen drivs av två saker: dels omstrukturering av mediemarknaden där den nya generationen är digital, dels konjunktursvängningar. När vi produkt-utvecklar måste innovationer vägas mot möjligheter att uppfylla leveransbehovet för kärnpubliken, som är vana att läsa en tryckt tidning.

Kalle Jungkvist, chefredaktör Aftonbladet Nya Medier:

Vilka tekniska utmaningar har ni för att förhindra en tidningsdöd?   – Det viktiga är vad vi kan erbjuda. Är vi tillräckligt intressanta? Vi har olika typer av läsarmedverkan med bloggverktyg, ”mitt klipp” som är en Youtubevariant, communitylösningen ”snack”. Mobiltelefonen är oerhört intressant och något man har pratat om väldigt länge. Nu utvecklas det väldigt fort och vi ser en tillväxt, men affärsmässigt utmanas vi där också. Annonser är inte så starkt där.När är ni större på webben än på papperet?   – Vi har redan fler läsare på webb än på papper men när vi annonsmässigt går om är väldigt svårt att säga. Särskilt i och med lågkonjunkturen. Skillnaden förra året var dock inte jättestor.

Anders Olofsson, chef Sydsvenskan Digitala Medier:

Vad gör ni för att möta en papperstidningsdöd?   – Det som händer i USA är inte bara att tidningar som fenomen har ett problem utan att de i vissa fall varit in-snurrade i finansiella bubblor. Jag kan inte köpa rakt av att det skulle vara en tidningsdöd. Men vi försöker utveckla både den mobila kanalen, webbkanalen och även vår papperstidning.När tar mobilen över?   – Den är inte superviktig i dag därför att vi sitter i händerna på operatörerna som försvårar en sund utveckling av en bred mobil marknad. Många har flashiga mobiler i dag men många har fortfarande Sony Ericsson. Det är svårt att peka på när övergången sker, men visst är det på gång.

Lennart Mattisson, utvecklingschef Nerikes Allehanda Na.se:

Hur arbetar ni för att bli ledande även på nätet på lokal nivå?   – Vi jobbar väldigt intensivt på webben för att fortsätta vara en ledande regional webbsajt. Med läsarna har vi en stark dialog i debattforum och har läsarbilder samt chattar kontinuerligt i aktuella ämnen. Vi måste hela tiden vara observanta och fullt medvetna om att det inte är en fråga om att bara översätta papper till webb.När är ni större på webben än på papperet?   – Trafiken är väldigt stor redan i dag, egentligen större än på papper. En bra sammanfattning är att vi nu totalt sett har fler läsare än vi någonsin har haft. Annonsmarknaden har däremot inte flyttat över till webben. Mognaden är inte riktigt där ännu.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro