ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Parfymförvirring

Marcella Mravec · 28 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Efter fem generationer Guérlain har Sylvaine Delacourte tagit över som perfume creation director på det anrika parfymeriet Guérlain. 

Efter fem generationer Guérlain har Sylvaine Delacourte tagit över som perfume creation director på det anrika parfymeriet Guérlain. 


Sylvaine Delacourte är trött på kändisparfymer

klar

Artikellänk är kopierad

TILLBAKA TILL RÖTTERNA. En ny doft varje vecka. Parfymerna och kändisarna blir bara fler och fler. Samtidigt försöker ett gammalt parfymhus hitta tillbaka till rötterna. Sedan Guérlain lanserade Jicky, den första moderna parfymen 1889, har mycket förändrats.

Men allt förändras ständigt i parfymvärlden, konstaterar Sylvaine Delacourte när Metro träffar henne. Efter fem generationer Guérlain har hon tagit över som perfume creation director på det anrika parfymeriet.– Nu gör alla parfym, inte bara parfymhusen. Och det är väl bra, men problemet är alla dessa kändisar, tycker jag. Jag tror att det blir förvirrande för kunderna. Det blir svårt att hitta rätt, att hitta något personligt.

Hon suckar lite och gestikulerar med händerna. Problemet är att alla har en parfym nu, säger hon. Men den nya marknadssituationen har också lett till något positivt. – Det gör att vi på Guérlain måste gå tillbaka till en mer ursprunglig roll, att ge råd, informera om dofter. Det måste vara vår roll när marknaden ser ut som den gör.

Rollen som kreativ chef på Guérlain innebär att Sylvaine Delacourte skapar 5–8 nya dofter per år, förutom till dem som besöker henne på Champs Élysées för att specialbeställa en egen doft à 30 000 euro. Förra året hade hon fyra kunder, bland annat en prins och en prinsessa från Qatar. Hur många dofter hon skapat har hon tappat räkningen på, och hon vägrar att välja en favorit. – Det är som att välja en favorit bland sina barn. Visst, någon kanske uppför sig illa ibland, men de är ändå mina barn.

Varför är det fortfarande uppdelat i dofter för män och kvinnor?– Jag är emot den där uppdelningen. Parfym är en känsla, och män och kvinnor kan ha samma känslor. Parfymer skapade för kvinnor kan dofta fantastiskt på män.

Vilka trender ser du nu?– Vi går mot mer sensuella dofter nu. Jag tror att man är trött på alla lätta dofter. Nu vill man ha något tyngre, kryddigare.

klar

Artikellänk är kopierad

Marcella Mravec
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro