ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Paul blev fast i dyrt sms-abonnemang

Ann Hagman · 1 Feb 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Paul tecknade ett dyrt abonnemang utan att förstå det. – Reglerna är att det ska vara tydligt för konsumenten både hur man registrerar och avregistrerar sig för en prenumeration. Om ett företag inte följer de riktlinjerna inleder vi en granskning, säger Cecilia Norlander på Konsumentverket.

Paul tecknade ett dyrt abonnemang utan att förstå det. – Reglerna är att det ska vara tydligt för konsumenten både hur man registrerar och avregistrerar sig för en prenumeration. Om ett företag inte följer de riktlinjerna inleder vi en granskning, säger Cecilia Norlander på Konsumentverket. Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Paul, 59, har i flera veckors tid fått sms han inte vill ha – men som han tvingats betala hundratals kronor för.– De ruinerar min ekonomi, säger han.Utan att förstå innebörden tecknade Paul ett abonnemang över nätet på dyra sms från företaget Caliber Media. Ständigt nya erbjudanden om tävlingar landade i inkorgen och för varje sms växte Pauls telefonräkning med 15 kronor.– De kommer varje dag. Jag vet inte varför jag får dem eller vad jag ska göra för att det ska sluta, förklarade han för Metro.Enligt Konsumentverket (KO) är Paul en av hundratals svenskar som upplever att de blivit lurade på samma sätt. Ett vanlig start är ett erbjudande om gratis ring-signaler. När mottagaren tackar ja öppnas en hemsida där man klickar för att acceptera. Många missar tillägget där det står att man öppnar abonnemang på betal-sms.     – Det är i allra högsta grad ett konsumentproblem. Människor känner sig lurade, eftersom de inte förstått att de tecknat en prenumeration. Det är otäckt när det kommer okända sms som kostar pengar. Det kan drabba ungdomar, som får sina kontantkort tömda, säger Cecilia Norlander, utredare på KO.Först efter att ha kontaktat Metro lyckades Paul bli avregistrerad från tjänsten. Han hade då både mejlat och ringt Caliber Media.Enligt Mathias Steyskal, ägare till Caliber Media, har de inga tävlingar som innebär fler än ett sms.– Vi anser inte att det är svårt att förstå var man kan avanmäla sig. Visst, det kan bli tydligare och vi ska se över det här ännu en gång. Men vi kan inte ta ansvar för någon annans slarv.Fotnot: Paul heter egentligen något annat. Han vill vara anonym eftersom han känner sig lurad.

Mängder av anmälningar mot sms-företag

Konsumentverket (KO) får mängder av anmälningar mot företag som förbinder svenska mobilanvändare till prenumerationer på tävlingar eller ringsignaler i regelbundna betal-sms. – Vi har just avslutat utredningar mot två holländska företag som bedriver verksamhet som är likartad Caliber Medias. I båda fallen har vi kommit fram till att deras marknadsföring är vilseledande, säger utredaren Cecilia Norlander.109 svenskar har anmält  att de blivit lurade av de holländska sms-företagen, som heter Wixawin och Celldorado. Hittills finns det åtta anmälningar mot Caliber Media hos KO. Samtliga anmälare anser att de blivit lurade att betala för sms-prenumerationer de aldrig velat ha.

klar

Artikellänk är kopierad

Ann Hagman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro