ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Persson skadas av dokumentärserien"

TT · 26 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

TV-serien om Göran Persson har setts av miljontals tittare. -Den har gjort honom en stor otjänst, säger statsvetarprofessorn Olof Ruin. Ruin pekar på att alla förutfattade meningarna om en väldigt dominant statsminister nu bekräftats. Göran Persson har själv uppgett att han ställt upp på dokumentärfilmsprojektet i hopp om att öka förståelsen för de målkonflikter han ställdes inför när politiska beslut skulle tas. Men på den punkten lever inte programmen upp till förväntningarna, enligt Ruin. -Den stora bristen är ju att man inte diskuterar centrala politiska problem och får en ny belysning, säger han. Ruin kan, utifrån vad som sänts på TV, inte se att intervjumaterialet gett något nytt eller har något större vetenskapligt värde. Sveriges Televison, SVT, har dock över hundra timmar bandade intervjuer, gjorda under en tioårsperiod, som ska göras tillgängliga för forskning. Persson jämför projektet med den förre statsministern Tage Erlanders publicerade dagböcker. Ruin tycker inte att man kan göra en sådan jämförelse, eftersom Perssons uttalanden inte tillräckligt har satts in i ett politiskt sammanhang. De finns också en annan skillnad. -Det här sättet den här mannen har att väldigt ofta tala illa om sina medarbetare, det hade ju absolut inte Erlander. TV-dokumentären har fått stor uppmärksamhet framförallt på grund av att Göran Persson fällt nedlåtande kommentarer om ministrar och andra politiker. Själv hävdar Persson i intervjumaterial på SVT:s hemsida att han varit "försiktig" med omdömen om politiskt närstående personer. Även Lars Nord, professor i politisk kommunikation, tycker att dokumentären bekräftar en negativ bild av den förre statsministern. -Det är en person som är väldigt upptagen av sin egen person och verkar se problem med alla andra än sig själv. Det är ingen smickrande bild. Saknar analys Nord anser att SVT borde satsat mer på att följa upp programmen genom att låta utpekade komma till tals och genom analytiska diskussioner. Nu lämnas tittarna i sticket, menar han. Programmen gjordes av journalisten Erik Fichtelius, som fram till att projektet blev känt efter valet 2002 också var SVT:s Aktuellts politiske kommentator. Det upplägget har massmedieforskaren Kent Asp varit kritisk till. Han tror dock inte att de färdiga programmen skadar SVT:s trovärdighet. Däremot påpekar han att argumentet för projektet var att ge en inblick i övervägandena inför politiska beslut. -Argumentet var ju inte att det skulle bli skvallrigt, säger Asp.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro