ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Philips ändrar reklam för barnlampa

Karin Winter · 21 Feb 2014
Uppdaterad 21 Feb 2014

Efter kritik ändrar nu Philips ordvalen i marknadsföringen för en barnlampa. –Lampan är för barn, säger kommunikationsdirektör Pia Lindhe.

klar

Artikellänk är kopierad

I går skrev Metro om Philips reklam för en barnlampa, där en klassisk könsstereotyp uppdelning användes. Lampan som vände sig mot flickor skulle förmedla prinsessdrömmar medan pojkarnas lampa handlade om äventyr och action. 

Nu ändrar sig Philips.

– Vi gör ingen skillnad på kön. Det här var inget lämpligt ordval och den här sortens kommunikation kommer vi inte använda framöver, säger Pia Lindhe, kommunikationsdirektör för Philips.

Både Disney och Philips ställer sig bakom den ändrade tonen i marknadsföringen och Pia Lindhe beklagar ordvalet.

– Lampan är till för barn, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Karin Winter
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro