ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Philips gör könsstereotyp barnreklam

Karin Winter · 20 Feb 2014
Uppdaterad 20 Feb 2014

Flickorna drömmer om kungariken och stiliga prinsar, pojkarna vill ha action och äventyr. Så vill Philips sälja barnlampan. Efter kritik ser nu Philips över reklamen, tillsammans med Disney.

klar

Artikellänk är kopierad

Så här gör Philips reklam för de nya barnlamporna.
Så här gör Philips reklam för de nya barnlamporna.

Philips lanserar en ny lampa för barn med en klassisk könsstereotyp uppdelning. Trots att stora leksaksföretag som Toys R Us och BR tagit steget att göra julkataloger där könsrollerna kastats omkull, väljer Philips att måla upp prinsessdrömmar med stiliga prinsar för flickorna och äventyrsdrömmar fyllda med action och tävlingsförare för pojkarna. 

Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen, är inte förvånad.

– Det blir lätt så här om man inte tänker efter och gör som man alltid har gjort. Jag vill ju gärna tro att de har snappat upp exempelvis BR:s julkatalog, säger hon.

Hon förväntar sig att stora företag tar ställning för det moderna samhället och våga ta steget bort från en könsuppdelning när det gäller bland annat leksaker.

Philips marknadsför lamporna i samarbete med Disney och kommunikationsdirektör Pia Lindhe säger att Disneys krav är tydliga om hur de vill att lampan ska marknadsföras.

– Vi har fått kommentarer runt produkten och för nu en diskussion med Disney kring kommunikationen och positioneringen av de här produkterna. Vi återkommer inom kort, säger kommunikationsdirektör Pia Lindhe.

LÄS MER: Könsrollerna kastas om i nya leksakskatalogerna 

klar

Artikellänk är kopierad

Karin Winter
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro