ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Philips tar fram lokalt material i internet-tvn

Jonas Ryberg · 15 Sep 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Sebastian Greenwood, vd för Icity, som skapar internet-tv tillsammans med Philips.

Sebastian Greenwood, vd för Icity, som skapar internet-tv tillsammans med Philips.


klar

Artikellänk är kopierad

Philips vapen i kampen om internet i tv:n är lokalt material. Nu försöker företaget få utvecklare att satsa på att bygga inne­håll för en svensk publik.Tv-tillverkarna vill leverera mer än bara en simpel dumburk till sina tittare. Med internet direkt i tv:n skaffar de sig även en roll som förmedlare av webb-tv och småprogram. Holländska Philips satsar hårt på att värva utvecklare i Sverige. Bland de svenskar som redan finns på plats med innehåll i Philips portal är varumärkessök­motorn Icity.se. – Nät-tv är ganska nytt för oss. Vi planerar att sända filmklipp från modevisningar. De är trevligare att uppleva på tv:n än på en liten datorskärm, säger Sebastian Greenwood, vd för Icity.

Icity ser fortfarande internet-tv tillsammans med Philips som ett experiment och inget som de kommer att tjäna pengar av på kort sikt. Men det finns möjlighet att sälja annonser i Philips portal. Precis som i Apples programbutik måste alla som vill lägga innehåll till Philips portal godkännas av företaget. – Än så länge har vi sagt nej till poker och vuxenmaterial, säger Åke Johansson på Philips i Sverige.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Ryberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro