ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Piratattackerna har fördubblats på ett år

Patrick Ekstrand · 19 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Pirater lämnar skeppet Faina. Det ukrainska fartyget var lastat med stridsvagnar när det kapades i oktober i år.

Pirater lämnar skeppet Faina. Det ukrainska fartyget var lastat med stridsvagnar när det kapades i oktober i år. Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Pirater inför rätta i Mombasa, Kenya. Den brittiska flottan grep männen när de försökte kapa ett skepp i tisdags.
Pirater inför rätta i Mombasa, Kenya. Den brittiska flottan grep männen när de försökte kapa ett skepp i tisdags.
Delight kapades av pirater på tisdagen. Här ses fartyget i närheten av Herrenwyk i Tyskland.
Delight kapades av pirater på tisdagen. Här ses fartyget i närheten av Herrenwyk i Tyskland.Foto: SCANPIX
Supertankern Sirius Star är det största skepp som kapats någonsin. Oljelasten är värd 800 miljoner kronor.
Supertankern Sirius Star är det största skepp som kapats någonsin. Oljelasten är värd 800 miljoner kronor.
PIRATATTACKER I VÄRLDEN – KLICKA FÖR STÖRRE GRAFIK
PIRATATTACKER I VÄRLDEN – KLICKA FÖR STÖRRE GRAFIKFoto: Illustration: Ola Gustafsson

Små båtar rusar fram mot sitt byte. Men i stället för fiskeredskap ligger automatvapen och granatgevär på durkarna. Männen ombord är ute efter en fångst långt mer värdefull än fisk.

Bara lasten på supertankern Sirius Star som kapades i söndags är värderad till 800 miljoner kronor och med sina 332 meter är fartyget det största som någonsin kapats. De somaliska piraterna kan därför komma att kräva rederiet en mycket hög lösensumma.

Piratattackerna har ökat i vattnen kring Somalia sedan etiopiska stridsvagnar rullade in i huvudstaden Mogadishu julen 2006. Under den korta period som den islamiska milisen styrde landet inträffade nästan inga piratattacker. När milisen flydde såg piraterna åter sin chans och hittills i år har mer än dubbelt så många piratangrepp som 2007 rapporterats i området.

Än mer oroväckande är att piraterna har utvidgat sin aktionsradie i takt med att rederierna blivit försiktigare och valt rutter allt längre från kusten. Sirius Star kapades mer än 400 sjömil öster om den kenyanska hamnstaden Mombasa, kanske för det är glesare där mellan de utländska örlogsfartyg som skickats till Indiska oceanen för att hålla pirater borta.

Piraterna har insett att de kan utöka sin aktionsradie genom att skaffa ”moderskepp”, ofta kapade fiskebåtar, som gör att de kan operera längre ut till sjöss.

När de väl har kommit ombord är det för sent att agera eftersom man då riskerar att besättningen skadas. I fallet med Sirius Star riskerar man också att skapa en gigantisk miljökatastrof då lasten består av två miljoner fat olja.

Kaparnas krav har ännu inte blivit känt, men förhandlingarna kan bli långdragna eftersom fartyg och deras besättningar ses som vilken annan vara som helst och i Somalia är det kutym att pruta tills parterna kommer överens.

Besättningen på de kapade fartygen behandlas oftast väl – köparen kan trots allt pruta mer på en kantstött vara. Piraterna som bordade bogserbåten Svitzer Korsakov i februari krävde först 2,5 miljoner dollar, men nöjde sig till sist med 678 000 dollar – lösensumman kom i en båt som lade till långsides med bogserbåten.

När den kidnappade besättningen befriats berättade de att piraterna delade upp kontanterna sinsemellan hela kvällen. Detta skriver Roger Middleton på den ansedda brittiska tankesmedjan Chatham House som intervjuade Svitzer Korsakovs kapten i samband med en rapport om piratattacker i somaliska vatten.

klar

Artikellänk är kopierad

Patrick Ekstrand
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro