ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Pizzasveriges" kandidat till EU

Peter Lindholm · 20 Apr 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
- Pizzasverige definierar många människor med invandrarbakgrund – pizzabagarna. Men Pizza­sverige består också av alla människor som äter pizza, säger Evin Cetin.

- Pizzasverige definierar många människor med invandrarbakgrund – pizzabagarna. Men Pizza­sverige består också av alla människor som äter pizza, säger Evin Cetin. Foto: urban brådhe


Evin Cetin kampanjar på pizzakartongen

klar

Artikellänk är kopierad

Evin Cetins valkampanj inför EU-valet den 7 juni liknar ingen annans. Den 25-åriga S-politikern hoppas att få din röst nästa gång du köper en pizza. Hon fiskar också efter röster med hjälp av bröllop, hiphop och fotboll.Evin står på 29:e plats på Socialdemokraternas valsedel och skulle normalt vara chanslös. Men med hjälp av personliga kryss på valsedeln hoppas hon kunna ta sig ända till EU-parlamentet.– Jag driver självklart socialdemokratiska kärn­frågor. Men till skillnad från de andra har jag valt att kommunicera på ett annat sätt, säger Evin. Du träffade Barack Obama i samband med att din chef vittnade om flyktingmottag­andet inför kongressen i fjol. Gav han några kampanjtips?– Nej, tyvärr hann inte Obama göra det. Men jag blev otroligt inspirerad av hans kampanj. Den här gräsrotsaktivismen, att människor som aldrig deltagit i ett val stenhårt arbetade för att få Obama vald.Precis som Obama har du kampanjproffs i ryggen?– Ja, det är Thomas Johansson (som låg bakom Jan Emanuels personvalskampanj 2002, reds anm), utbildningsnämndens ordförande i Södertälje. Men har man inte gräsrötterna med sig spelar det ingen roll vilka informationsstrategier man har.Du går på val som representant för Pizzasverige. Vad är det?– Pizzasverige definierar väldigt många människor med invandrarbakgrund – pizzabagarna. Men Pizza­sverige består också av alla människor som äter pizza, av dem som levererar till pizzeriorna och dem som städar upp när vi ätit. Runt 100 pizzerior kommer att leverera hämt­pizza i kartonger med ditt ansikte på. Hur kom ni på den idén?– Det började som ett skämt när vi satt och spånade. Vi pratade om att jag alltid kallades för ”pizzabagarens dotter” när jag växte upp i Bollnäs. Är du född där?– Nej, jag brukar säga att jag är född i Turkiet, men har mina rötter i Bollnäs. Mina föräldrar flydde hit när jag var tre, av politiska skäl men också för kärlekens skull. Mamma är assyrier/syrian och pappa är kurd. På den tiden var det inte accepterat att människor från de olika grupperna skulle gifta sig.Själv springer du på bröllop. För att informera om EU-valet.– Jag tror mycket på att söka upp människor i deras vardag. När jag är på bröllop får jag 2–3 minuter att berätta om EU-valet och vad jag står för under en paus. Responsen har varit otrolig. Men självklart har jag bjudits in till bröllopet, det är ju inte så att man bara går in och ”kraschar”.Du får stöd av fotbollslaget Dalkurd och så har hiphopgruppen Media gjort din kampanjvideo, ”Rikta ljuset”. Vad gör du i videon?– Jag är med och sjunger.  De riktar ljuset mot EU-valet, mot förorterna och människor som inte kommer in på arbetsmarknaden – och så mot mig.När kommer Evinpizzan då?– Snart! I veckan ska vi skicka ut ett meddelande på Facebook och fråga: ”Vad vill ni att Evins pizza ska heta och vad ska den innehålla?”. Fårost och tsatsiki är något jag definitivt vill ha med, men mina supportrar får också vara med och välja. Vi gjorde likadant för att hitta en slogan och fick en ganska bra: ”Hon vill, hon kan – om hon får en chans”.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro