ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Planerar nya spår – där ingen bor

Tina Harr · 2 Nov 2011
Uppdaterad 2 Nov 2011
Nuvarande Spårväg city.

Nuvarande Spårväg city. Foto: Klara Leo


Utbyggnaden av Spårväg city till Värtan planeras stå klar 2014. Men då bor ingen i området.

klar

Artikellänk är kopierad

Den borgerliga majoriteten i landstingets trafiknämnd planerar att andra etappen av den omstridda Spårväg city, mellan Djurgårdsbron och Värtan, ska stå klar 2014 – enda problemet är att det tycks bli glest med resenärer, då få bor där än så länge. År 2017 når bebyggelsen kajområdena i Ropsten, i Frihamnen börjar inflyttning 2018 och Loudden börjar utvecklas först 2020. Endast i Södra Värtahamnen kan ett behov finnas från tidigast 2015. Vad etappen beräknas kosta om den är trafikklar 2014 är oklart. SL:s officiella svar är 30 miljoner kronor extra, medan tjänstemän på SL hävdar drygt 600 miljoner kronor mer, enligt Svenska Dagbladet. Varför satsa på kollektivtrafik där ingen bor? – Det finns fördelar att vara med från början och får vi spårvagn när folk flyttar in, så får man andra resvanor och vänjer sig med att åka kollektivt, säger Björn Holmberg, stabs- och presschef SL. Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) tycker att tidsplanen visar på ett politiskt prestigeprojekt som fått en gräddfil. – Samtidigt som vi har kapacitetsbrist och trängsel lägger man 5–6 miljarder på spårväg där det ännu inte bor särskilt många. Fotnot: trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) hälsar att han tillsammans med företrädare för Stockholms stad och Lidingö stad ämnar att finna bästa möjliga lösning för projektets tidplan och kostnader.

klar

Artikellänk är kopierad

Tina Harr
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro