ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Planka.nu: Inför gratis tunnelbana

Metro · 30 Mar 2015
Uppdaterad 30 Mar 2015

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Planka.nu

REPLIK: Miljöpartiets Malin Karlsson skriver ner spärrsystemet på Metro Debatt (26/3) och det låter ju bra. Frågan är vad Miljöpartiet vill göra i stället?

I artikeln nämns effektivare och mer oförutsägbara kontroller. Karlsson ifrågasätter inte Moderaternas förslag om masskontroller i fattiga förorter där många förlitar sig på kollektivtrafiken. Ärligt talet gör det nog detsamma om trafikanter kläms i spärrarna eller om de kläms manuellt av kontrollanter och ordningsvakter. Grundproblemet är avgiftstrycket – att det hela tiden blir dyrare att resa effektivt och klimatvänligt, samtidigt som turer dras in och investeringar ställs in. Samtidigt får den planerade återvändsgränden Förbifart Stockholm kosta hur många miljarder som helst, finansierat med trängselskatter som även skulle gå till kollektivtrafiken. I vår grannhuvudstad Tallinn i Estland, där fri kollektivtrafik införts, har biltrenden vänts och särskilt fattiga områden har fått mer frihet att röra sig. För Nisse i Hökarängen och Jasmine i Skärholmen skulle nolltaxa innebära 421 kronor mer i plånboken per månad (beräknat på medianinkomsten i söderort) eftersom det blir fler som är med och betalar. Det är dit vi vill nå med vår avgiftsstrejk.

Christian Tengblad Planka.nu

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro