ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Pojkarna vinnare med nya betygssystemet

Karolina Skoglund, Josefin Svenberg · 2 Okt 2013
Uppdaterad 2 Okt 2013

klar

Artikellänk är kopierad

– När man ser målen för ett betyg så vet man vad man ska göra. Då kämpar man mer. Med de nya betygen  blev det tydligare vad man behövde göra för att få ett visst betyg. Det har nog gjort att fler killar förstår och kan satsa på ett visst betyg, säger Jeancy Iyeki (mitten), som går i nionde klass på Slättgårdsskolan i Skärholmen tillsammans med Jonathan Kansa och Meron Girmay.
– När man ser målen för ett betyg så vet man vad man ska göra. Då kämpar man mer. Med de nya betygen  blev det tydligare vad man behövde göra för att få ett visst betyg. Det har nog gjort att fler killar förstår och kan satsa på ett visst betyg, säger Jeancy Iyeki (mitten), som går i nionde klass på Slättgårdsskolan i Skärholmen tillsammans med Jonathan Kansa och Meron Girmay.Foto: Urban Brådhe

Pojkarnas betyg i skolan har förbättrats sedan ett nytt betygssystem införts. Det visar ny statistik från Skolverket.

Efter införandet av det nya betygssystemet, som innebär att elever bedöms enligt betygsskalan A–F, har pojkarnas betyg höjts markant. Det visar statistik från Skolverket. I våras fick den första årskullen av niondeklassare sina slutbetyg sedan skalan infördes och pojkarnas betyg hade då ökat med hela 2,6 poäng i jämförelse med niondeklassarna förgående år. Det är därmed den största betygshöjningen för pojkar sedan 1998. 

– Så länge vi har mätt betyg så har pojkar haft sämre betyg än flickor. Och så är det fortfarande. Men i normalfallet är de lika begåvade som flickorna och skulle alltså kunna få lika bra betyg, säger Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket. 

Att pojkarnas betygshöjning skulle ha att göra med det nya betygssystemet går inte att fastställa, menar hon. Däremot har Skolverket sneglat mycket på internationell forskning som eventuellt skulle kunna ge en förklaring till den nya statistiken. 

– Den forskning som finns är väldigt tydlig över att förväntningarna också påverkar resultatet. Det kan vara så att pojkarna fått högre förväntningar på sig sedan man börjat diskutera betygsskillnaden mellan flickor och pojkar, vilket man gjort mycket på senare tid. 

Det skulle innebära att en sådan här nyhet kan höja pojkarnas betyg ännu mer? 

– Ja, absolut.

LÄS MER: Så här funkar nya gymnasiebetygen

LÄS MER:Nya betyg kan stoppa studier i USA

"Blev tydligare vad man behöver göra"

Meron Girmay, Jonathan Kansa och Jeancy Iyeki går i nionde klass på Slättgårdsskolan i Skärholmen. Även fast de bara har fått betyg enligt det nya systemet ser de stora skillnader jämfört med den gamla betygsskalan.

– Nu får man kämpa mer för att få ett bra betyg, eftersom det är högre kunskapskrav. Det går inte att lura någon nu, om man säger så, säger Meron.

Klasskamraterna berättar att de har ett bra system med läxhjälp på Slättgårdsskolan, så att de som behöver extra hjälp kan få det i skolan. Men eleverna på skolan i södra Stockholm har sedan tidigare högre betyg än genomsnittet i landet.

Att just killarna har höjt sina betyg så pass mycket med det nya systemet ser Jonathan en förklaring till:

– Med de nya betygen blev det tydligare vad man behövde göra för att få ett visst betyg. Det har nog gjort att fler killar förstår och kan satsa på ett visst betyg, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund, Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro