ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Postnord varnar för bluffmejl efter nya Kinaavgiften

Malin Jansson · 10 Mar 2018
Uppdaterad 10 Mar 2018
I mejlet, som utger sig från att komma från Postnord, står att kunden måste betala en avgift inom 72 timmar, annars kommer hen gå miste om sitt paket.

I mejlet, som utger sig från att komma från Postnord, står att kunden måste betala en avgift inom 72 timmar, annars kommer hen gå miste om sitt paket. Foto: IBL, skärmdump


Bedragare har tagit tillfället i akt att utnyttja den nya "Kinaavgiften". I ett inlägg på twitter varnar nu Postnord för bluffmejl som kräver kunder att betala fiktiva avgifter. "Klicka inte på några länkar", skriver företaget.

klar

Artikellänk är kopierad

Från den 1 mars lägger Postnord på en administrationsavgift om 75 kronor på alla utomeuropeiska paket.

Men den så kallade ”Kinaavgiften” har fått bedragare att vakna till liv. I ett inlägg på twitter varnar nu Postnord sina kunder för bluffmejl som cirkulerar:

I mejlet, som utger sig från att komma från postföretaget, står att kunden måste betala en avgift inom 72 timmar, annars kommer hen gå miste om sitt paket.

Bedrägeriförsöket ska dock inte ha spridits i någon större omfattning, enligt E-handel.se.

– Men vi har sett tidigare att det kan öka fort och vill göra folk uppmärksamma på det, skriver Maria Ibsén vid Postnords presstjänst till sajten.

klar

Artikellänk är kopierad

Malin Jansson
Malin Jansson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro