ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

PR-expert: Det går inte att snacka sig ur det här

Kristoffer Rengfors · 1 Okt 2012
Uppdaterad 1 Okt 2012
PR-expert: Det går inte att snacka sig ur det här

PR-expert: Det går inte att snacka sig ur det här Foto: Scanpix


Ikea vägrar hittills att kommentera varför alla kvinnor plockats bort ur företagets katalog i Saudiarabien. Nu är frågan hur stor skada Ikeas blågula varumärke tar av beslutet.

klar

Artikellänk är kopierad

– Jag tror de är i ett fruktansvärt dilemma. Det går ju inte att snacka sig ur det här. Kvinnorna är ju borta, säger Paul Ronge, medierådgivare. 

Han menar att just det faktum att Ikea marknadsför sig hårt som ett jämställt företag och vill använda sitt svenska ursprung i sin marknadsföring så blir beslutet att plocka bort kvinnorna ännu svårare att försvara.

– Man har markerat att Ikea här är ett blågult varumärke. De säljer snaps och köttbullar i andra länder. Frågan är ju vad som är det sanna svaret på varför de gjort det här? Ja det rimliga är väl att om de inte tar bort kvinnorna så får de inte sälja i Saudiarabien. Det är ett klassiskt varumärkesdilemma som alla stora företag ställs inför. Så fort man är ute och gör någonting så får man tänka på det.

– Men då måste man också ställa sig frågan: Kan jag försvara det här när Metro ringer? Den frågan måste man ställa sig innan man gör något sådant här.

Vad kan det här få för konsekvenser för Ikea?– För Ingvar Kamprad är det en mardröm. Han vill att IKEA ska ha Astrid Lindgren-framtoning. Men jag är osäker på om kvinnor i Europa kommer att sluta köpa möbler. 

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro