ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

PR-experterna: KD gör känslosam kampanj i steril studiomiljö

Linnea Bergman · 3 Sep 2018
Uppdaterad 3 Sep 2018

Kristdemokraternas valkampanj spelar på känslor och domineras av gråtande, ensamma och sjuka människor. Men kampanjen är lite väl snygg med tanke på budskapet, enligt en panel med kommunikationsexperter. Det är en så kall, steril studiomiljö,” säger Marie Alani.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Kristdemokraterna.
Foto: Kristdemokraterna.

Ovanligt grepp med ledsna personer på affischerna

Marie Alani: Det är intressant att jämföra Kristdemokraternas valkampanj mot de andra, eftersom det är ledsna, allvarliga, eventuellt döende människor som är på bild. Om man jämför med alla andra partier så är det något annat här. En gråtande ung tjej, där man förstår att det handlar om våld eller sexbrott. En person som kanske dör i en vårdkö. En äldre man som är ensam. Det är väldigt sorgligt och tragiskt.

Rosalin Gustafsson: Först ser man de här ledsna, gråtande människorna, sedan ser man Ebba Busch Thor som är lite mer positiv. Man har även lyft in en gul färg på texten på hennes affisch, i stället för den vita textfärgen som är hos de andra affischerna. Jag tänker att den gula färgen ska signalera positivitet.

Cecilia Wirseen: Det är sympatiskt att de har jämställt Ebba Busch Thor, sin partiledare, med helt vanliga medborgare på affischerna. På så sätt får de kampanjen att kännas nära väljarna.

Sterila filmer tillför inget till affischerna

Med hjälp av en app kan man se en kort film av affischerna om man håller mobiltelefonen framför Kristdemokraternas valaffischer.

Pål Petterson: Kampanjen är snygg. Men kanske lite väl snygg för att hålla ihop med det som den pratar om? Den är gjord i studio, det märker man inte minst tydligt på filmerna.

Marie: När man går in och tittar på filmerna så faller det platt. Det är en så kall, steril studiomiljö. Den äldre mannen ser man bara med ”backdropen”, den ljusblå bakgrunden, där han får en kopp kaffe. I stället hade man kunnat se personen ensam i en lägenhet.

Cecilia: Vanligtvis brukar det vara ett bra grepp att ha en film som kan ge mer info än bara en bild eller en text, men de här filmerna rimmar inte alls med den övriga kampanjen. De är inte av samma kvalitet utan rätt tråkiga och ger inget mervärde. Vore bättre helt utan filmerna!

Foto: Kristdemokraterna.
Foto: Kristdemokraterna.

För litet ”KD” i ny logotyp

Pål: Kristdemokraterna har lanserat en ny logotyp. Den består av en box som ramar in förkortningen KD med ett streck under. Förkortningen ”KD” är väldigt liten i relation till den omgivande ”boxen”, med den nya logotypens design, vilket gör den svår att uppmärksamma. Det märker man framförallt i de budskapsannonser som ska gå i sociala medier.

Foto: Annica Ögren.
Foto: Annica Ögren.

Väljer halva ansikten

David Alledal: Man kan tolka in massa olika saker i att man har valt att visa personernas halva ansikten på det här sättet. Men rent typografiskt gör man det lättare eftersom man vet var budskapet ska stå. Man skulle kunna tänka sig att det även handlar om människor i marginalen? Men främst ser jag det som ett visuellt grepp som funkar bra i det här formatet.

Foto: Annica Ögren.
Foto: Annica Ögren.

Lyfter fram Sverige och inte KD med enkla budskap

David: Den här kampanjen har de lyckats att reducera och koka ner till konkreta och enkla budskap. Det är inte rörigt. Det finns inga olika viljor i det. Man har kunnat enas om ganska kärnfulla budskap. Det spretar inte utan är ett stabilt budskap.

Marie: Det är intressant att man pratar om att ”man ska kunna lita på Sverige”. Inte att man ska kunna lita på Kristdemokraterna, eller på Ebba Busch Thor. Man pratar om Sverige som avsändare. Rent kommunikativt skiljer sig den här kampanjen från många andra, men den når inte hela vägen.

pil
Fakta: De ingår i panelen från Berghs School of Communication

Marie Alani, programansvarig för Berghs Bachelor.

David Alledal, programansvarig för Art Director/Copywriter.

Pål Pettersson, programansvarig för Communication Design.

Rosalin Gustafsson, programansvarig för Strategisk Kommunikation och Public Relations.

Cecilia Wirseen, programansvarig för Digital Strateg/Digital Kreatör.

Expertpanelen från Berghs School of Communication. Övre raden: Marie Alani, Pål Pettersson och Rosalin Gustafsson. Undre raden: Cecilia Wirseen och David Alledal. Foto: Annica Ögren.
Expertpanelen från Berghs School of Communication. Övre raden: Marie Alani, Pål Pettersson och Rosalin Gustafsson. Undre raden: Cecilia Wirseen och David Alledal. Foto: Annica Ögren.
pil
Om expertpanelen:

Inför valet tar Metro hjälp av en expertpanel från Berghs School of Communication. Panelen analyserar hur partierna kommunicerar sina valkampanjer, inte vad de kommunicerar. I analysen ingår alla riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ. Du kommer kunna hitta alla delarna i tidningen och på Metro.se.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Bergman
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro