ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Presidentkandidat har 150 000 internetvänner

TT Spektra · 14 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

VAL. Barack Obama har över 150 000 vänner och 500 grupper på Facebook. CNN tar hjälp av You Tube vid utfrågningen av presidentaspiranterna.Digitala medier som bloggar och "vloggar" spelar en viktig roll i nästa års amerikanska presidentval. Bloggarna anger tonen för de mer traditionella medierna, konstaterar Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.De läses mest av journalister - samtidigt som nyhetscirklarna blir allt snabbare.

Det är inte bara tyckare och analytiker som bloggar utan även aspiranterna själva (eller åtminstone deras kanslier). Bloggandet är en del av den våg av det som på engelska kallas "social media" som sveper över världen. Dessa medier består av internetbaserade verktyg som hjälper människor att kommunicera och dela upplevelser och tankar.Viktiga "social media" är sajter som Facebook, MySpace, You Tube och Flickr. Här har samtliga politiker med sikte på Vita huset snabbt skapat sig ett namn. Antalet vänner, eller supporters, på Facebook ökar stadigt. Reklamfilmer och viktiga tv-klipp läggs snabbt ut på webben liksom appeller om kampanjbidrag eller rekrytering.Förhoppningen är att medborgarna ska känna direktkontakt med "sin" kandidat. Men en följd är att de vanligtvis välregisserade kampanjerna blir splittrade när alla kan publicera sig. Minsta lilla snedsteg, rykte eller groda i de personfixerade kampanjerna blir snabbt allmängods.Kampanjledningarna tappar kontrollen, säger Esaiasson.Samtidigt har ett antal allianser mellan nya och gamla medier bildats. CNN tog hjälp av allmänheten genom You Tube när man skulle fråga ut kandidaterna. Och tv-stjärnan Oprah Winfreys kampanjande för demokraten Barack Obama är ett stort nummer på hans hemsida.Teknik har förändrat valkampanjer genom historien. Helikoptern gjorde det möjligt att valtala på flera platser samma dag och tv:n lät många väljare se sin kandidat i ögonen för första gången. Ytterst handlar valet om att få folk att gå och rösta. I informationsåldern är medier politikernas viktigaste verktyg för att få detta att ske.

klar

Artikellänk är kopierad

TT Spektra
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro