ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Pris viktigare än gott samvete när vi shoppar

Leif Oldenburg · 9 Nov 2012
Uppdaterad 8 Nov 2012
Anna Granlund, 30, från Hammarby sjöstad tänker på både läge och sortiment när hon handlar.  – Att det ligger nära och har ett bra sortiment. När jag handlar mat så försöker jag tänka på att handla eko-varor också. Men när jag  handlar till exempel kläder så brukar priset styra mer.

Anna Granlund, 30, från Hammarby sjöstad tänker på både läge och sortiment när hon handlar.  – Att det ligger nära och har ett bra sortiment. När jag handlar mat så försöker jag tänka på att handla eko-varor också. Men när jag  handlar till exempel kläder så brukar priset styra mer. Foto: Gustav Hugosson


Trots alla rubriker om barnarbete, slavlöner och miljöförstöring – när svenskarna handlar är det priset som betyder mest.

klar

Artikellänk är kopierad

Tidningen Market har tillsammans med researchföretaget GFK frågat 1 500 personer från 15 år och uppåt om deras konsumtionsattityder.

Slutresultatet är entydigt. I samtliga sex undersökta varugrupper uppger cirka 50 procent av de tillfrågade att priset är viktigast. Den näst viktigaste faktorn är urvalet av produkter, cirka 30 procent. Bara en av tjugo konsumenter, 5 procent, anser att företagens samhällsansvar väger tyngst.

– Vi är skolade att priset är det viktigaste. En duktig konsument jagar extrapriser. Det gäller framför allt i daglighandeln, säger Ulrika Holmberg, föreståndare på Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan i Göteborg.

Att bara var tjugonde tillfrågad bryr sig om under vilka omständigheter varan har tillverkats behöver inte betyda att konsumenterna struntar i företagens samhällsansvar. 

– Här i Sverige förväntar sig konsumenterna att varan ska ha ett bra ursprung. Och negativa rubriker om exempelvis barnarbete och låga löner kan sätta djupa spår i försäljningen, säger Ulrika Holmberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro