ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Priset för razziorna: 13 000 000

Camilla Fredriksson · 6 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Biljettkontrollerna ska minska fuskåkandet. Men de är en stor förlustaffär för Västtrafik.Förra året slutade notan på minus 13 miljoner.Intäkterna från fjolårets biljettkontroller blev nio miljoner. Kostnaderna i form av personalkostnader och administration blev desto större: 22 miljoner. Det bekymrar inte Västtrafik.– Huvudanledningen till att vi finns är inte att sätta dit folk utan att få fler att betala. Det avskräcker folk från att fuskåka om de vet att vi är ute och jobbar, säger Krister Eliasson, chef för biljettkontrollen på Göteborgs Spårvägar.

Utgifterna för biljettkontrollerna möts av kritik från Planka.nu, en lobbygrupp som förespråkar gratis kollektivtrafik.– Pengarna borde läggas på ett reducerat biljettpris. Det är tragiskt att de hederliga resenärerna får betala för ett miljonunderskott, säger Sofia Persson, som varit medlem i Planka.nu i fyra år.

Förutom de vanliga biljettkontrollerna har Västtrafik sedan oktober förra året gjort åtta hållplatskontroller då samtliga resenärer ombord kontrolleras medan spårvagnen står stilla på hållplatsen. Den senaste storkontrollen genomfördes i slutet av februari.

klar

Artikellänk är kopierad

Camilla Fredriksson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro