ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Professor kritisk till trängselskatten

David Baas · 30 Aug 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Trängselskatteförsöket får hård kritik i en ny rapport.
Trängselskatteförsöket får hård kritik i en ny rapport.

 Utvärderingen av trängselskatteförsöket kritiseras i en ny rapport för att vara överdrivet positiv.

Professor Ilja Cordi riktar i en rapport som är beställd av trängselskattemotståndarna Motormännen hård kritik mot utvärderingen av trängselskatteförsöket. Han menar bland annat att det är ett problem att personerna som jobbar på Miljöavgiftskansliet och de som utvärderar försöket är så starkt knutna till försöket att de ”vill att det ska gå bra”. •• Är ni som utvärderar försöket ivriga trängselskatteanhängare? – Nej. Det är hundratals experter och forskare som arbetar med utvärdering som yrke. De är inga lobbyister, utan lägger sina eventuella personliga åsikter åt sidan, säger Jonas Eliasson, trafikforskare på Transek som utvärderat försöket.

BETALAS UNDE FYRA ÅR Miljöavgiftskansliet kom fram till att skatten leder till en samhällsekonomisk vinst på 760 miljoner kronor årligen, vilket göra att investeringskostnaderna betalas på fyra år. Cordi menar att beräkningen är gjord på ”tämligen skönsmässiga bedömningar” och att man tonat ner att värdet av restidsvinsten för privatbilister bara är hälften av vad de betalar in. Jonas Eliasson menar att beräkningen är tillförlitlig då de stora siffrorna bygger på mätningar, medan bedömningarna gäller mindre summor som värdet av trafiksäkerheten och miljöförbättringen.

klar

Artikellänk är kopierad

David Baas
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro