ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Professor: Människor bestämmer sig senare”

Erik Paulsson Rönnbäck · 10 Sep 2014
Uppdaterad 10 Sep 2014
Har du bestämt hur du ska rösta i valet? Jonatan Werner, 26, rekryterare, Stockholm: ” Nej, det är svårt att bestämma sig. Alla vill ha fler jobb och bättre skola, många partier tycker samma sak i de flesta frågor.”

Har du bestämt hur du ska rösta i valet? Jonatan Werner, 26, rekryterare, Stockholm: ” Nej, det är svårt att bestämma sig. Alla vill ha fler jobb och bättre skola, många partier tycker samma sak i de flesta frågor.” Foto: Erik Paulsson Rönnbäck


Den här veckan bestämmer sig nästan var femte väljare för vilket parti som får deras röst. Kampanj-strategerna försöker desperat nå ut till de unga vuxna som väntar in i det sista. Men valet är svårare än på länge, säger en expert. 

klar

Artikellänk är kopierad

Annika Johansson, 41, vårdare, Halmstad: ” Jag bestämde mig i förrgår. Det var inte så svårt, jag jobbar i vården och valde det parti som har den bästa vårdpolitiken.”
Annika Johansson, 41, vårdare, Halmstad: ” Jag bestämde mig i förrgår. Det var inte så svårt, jag jobbar i vården och valde det parti som har den bästa vårdpolitiken.”
Angela Larsson, 19, student, Stockholm:  ”Jag har bestämt mig för vilket block jag ska rösta på, men inte parti. Jag kommer att känna det på mig när jag står i vallokalen.”
Angela Larsson, 19, student, Stockholm:  ”Jag har bestämt mig för vilket block jag ska rösta på, men inte parti. Jag kommer att känna det på mig när jag står i vallokalen.”Foto: Erik Paulsson Rönnbäck

Omkring en miljon svenskar kommer att bestämma sig i sista stund – eller ändra sig – om hur de ska rösta på söndag. Opinionsmätningarna visar att de osäkra väljarna hamnar kring 12-15 procent, samtidigt som undersökningar från tidigare val skvallrar om att 18 procent tar beslutet under den sista veckan, och 12 procent samma dag som segrarna koras. Det förklarar Sören Holmberg, professor emeritus vid Valforskningsprogrammet på Göteborgs universitet, som jämför de kommande dagarna med ett sprinterlopp på 100 meter.

– Alla partier vet om sedan länge att rörligheten har ökat och att människor bestämmer sig senare nu än för 30 år sedan. De största inflytandekanaler där man kan nå väljarna är tv-­reklam, och de som köpt många tillfällen att få ut sin tv-reklam kommer att nå en större andel av de osäkra väljarna på spurten.

Men partierna har knappast underlättat för dem som tvekar.

Valmanifesten presenterades senare än vanligt och de politiska skiljelinjerna är inte helt tydliga i mångas ögon.

– Du har plötsligt i den här valrörelsen nio partier att välja mellan när Fi är med, när jag var ung en gång i tiden var det bara fem partier. Och människor uppfattar att partierna är närmare varandra i dag, framför allt Socialdemo­kraterna och Moderaterna, säger Sören Holmberg.

Flesta partierna tysta om reklamköp

Endast tre av riksdagens partier vill prata öppet om hur mycket pengar de ­lägger på reklamfilm på ­internet, tv- och radio­reklam under valspurtens sista vecka.

Socialdemokraterna betalar omkring 2,6 miljoner kronor för tv-reklam och 1,7 miljoner kronor för reklamfilm på internet.

Miljöpartiet uppger att det gör av med 500 000 kronor på reklamfilmer på internet, men att de inte har köpt någon reklamfilm på tv eller radio.

Sverigedemokraterna betalar 1,5 miljoner kronor för tv-reklam, 50 000 kronor för reklamfilm på internet, och 250 000 kronor för radio­reklam.

De övriga fem partierna är tysta som muren om ­reklamköpen.

”Vi preciserar inte detaljerna då budgetens innehåll kan ändras”, skriver Moderaternas pressekreterare ­Bodil Sidén i ett sms till ­Metro.

klar

Artikellänk är kopierad

Erik Paulsson Rönnbäck
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro