ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Protester mot OS kan drabba sponsorerna

Petter Sundsten · 26 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: SCANPIX

Protesterna mot Kina ökar i takt med att OS-starten närmar sig, något som kan drabba de företag som vill sola sig i den olympiska glansen.– Jag tycker att före­tagen ska ha en plan för att kunna dra sig ur, säger Paul Ronge, pr-expert.I dag är det 133 dagar kvar till OS-invigningen i Peking. Många svenska företag betalar dyra pengar för att sponsra spelen.

De största sponsorerna ATG och Nordea betalar mellan 5 och 7 miljoner kronor för att få använda de olympiska ringarna i sin marknadsföring, enligt branschtidningen Dagens Media. 

Men det kan bli ett dyrt pr-bakslag för dem.  Den kraftiga kritiken mot avsaknaden av mänskliga rättigheter i Kina kan spilla över på de företag som vill associera sig med Peking-OS.– Man märker att det kommer mer och mer protester. Det är en chansning att sponsra OS eftersom det som händer där är så dramatiskt, säger Paul Ronge.

Även Metro har ett samarbete med OS.– Vi följer noga utvecklingen och vår rapportering påverkas inte av att vi är officiell mediepartner, säger Metros chefredaktör Per Gunne.

klar

Artikellänk är kopierad

Petter Sundsten
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro